Rykteshantering på nätet

Av januari 24, 2020 Hemsidor, SEO

Rykteshantering, även kallat Google-städning, innebär en omstrukturering i sökmotorerna med målet att ge sitt namn ett positiv bild på nätet. En viktig del av ditt företags rykte består av hur ditt varumärke används på internet. Idag är internetsökningar standard i de allra flesta affärssammanhang. Det är viktigt att ta reda på vem eller vilka som du är på väg att inleda ett samarbete med eller skriva avtal med. Är företaget en seriös aktör? Går det att lita på företaget? Sökmotorer betraktas som något med hög trovärdighet och en dålig recension eller kommentar kan göra stor skada. En partner kanske bestämmer sig för att avbryta ett samarbete eller en potentiell partner drar sig ur en affär. Felaktig information eller illasinnade kommentarer kan även innebära problem för dig personligen. Den internationella termen är online reputation management (ORM) och målet är att se till att sökträffar som är negativa och oönskade flyttas nedåt i söklistan.

Rykteshantering innebär att de oönskade sökträffarna ersätts med informativa länkar om dig och ditt företag. Det är dock inte så enkelt att trycka ned oönskade sökträffar utan det är ett långsiktigt arbete där korrekta länkar hjälper till att rentvå namnet på nätet. Det handlar i grunden om att på sikt bygga upp en digital närvaro som är trovärdig. En snabbfix innebär att rykteshanteringen består av att ta kontakt med ägarna till de sajter som har lagt upp nedvärderande eller felaktig information om ditt företag. Tanken är att de ska plocka bort informationen. Denna metod är dock sällan framgångsrik och i många fall så stöter du på ägare som inte är samarbetsvilliga. Det är möjligt efter en dom i EU-domstolen i 2014 att kontakta Google direkt och be att sökresultatet plockas bort. En rad förutsättningar måste dock vara uppfyllda och det är en relativt omständlig och komplicerad process att få sökresultat bortplockat.

Bygg upp digital närvaro

Framgångsrik rykteshantering handlar om att se till att det finns så mycket positivt material om dig och ditt företag att de negativa sökresultaten försvinner på nätet. Att bygga upp positiv information tar tid och det finns företag som specialiserar sig på att bygga upp din digitala närvaro med material som är SEO-anpassat (search engine optimization). Den sakliga och korrekta informationen syns först på bekostnad av skvaller och falska rykten. Tanken är att det ska finnas så mycket positivt material att det negativa hamnar så långt bak i sökresultaten att de syns mindre vid en sökning och att det positiva intrycket är så mycket starkare. Ett företags social image är ytterst viktigt och det gäller att vara rädd om den bild som man presenterar av sitt företag. Det är värt att spendera tid och ha koll på vilka bilder och tweets som sprids om ditt företag.

Vi spenderar en stor del av vår tid på nätet och det är tidskrävande och svårt att ha koll på dig och ditt företags image. Det går väldigt fort att få ett dåligt rykte via nätet, vilket kan komplicera ett företags affärer. Det är viktigt att vara uppmärksam på vad som sägs online om dig och ditt företag. Positiva kommentarer och information är givetvis bra men det är även viktigt att hantera negativa kommentarer på ett professionellt sätt. Rätt bemötande av en negativ kommentar hjälper till att skapa förtroende och ge en positiv bild av företaget. Att identifiera kritik och recensioner hjälper dig att förebygga att negativa resultat finns på nätet utan att du har bemött kritiken. Rykteshanteringstjänster inkluderar ofta en rapport över hur ditt varumärke används och lösningar för hur du ska gå tillväga för att förbättra bilden som ges av sökmotorer. En otroligt viktig aspekt är att få bort negativa sökresultat från förstasidan.

Arbeta aktivt med kunder

Om ditt företag är bäst på marknaden och har en förträfflig kundtjänst så finns det ändå kunder som inte är nöjda och som väljer att använda nätet som en kanal för att uttrycka sitt missnöje. En kund eller klient är mer benägen att letat efter recensioner online om det gäller dyra tjänster och produkter, vilket snabbt kan få stor negativ påverkan på affärerna. Ett enstaka inlägg skrivet av en bloggare eller ett inlägg på ett forum från en missnöjd kund kan förstöra mycket att ditt företags rykte. Det har stor effekt om du går in och svarar på kritiken. All kommunikation på nätet sprider om det görs på ett bra sätt en positiv bild av ditt företag. Du har även en möjlighet att vinna över kunder som är missnöjda genom att lyssna på deras åsikter och besvara deras synpunkter på ett bra sätt som visar att ni har lyssnat på kritiken.

Många konsumenter tycker om att kommunicera med sin leverantör. Att ha kontakt med sin tillverkare får dem att känna att du bryr dig om dem. Lyckas du lösa deras problem så är detta något som vanligtvis uppskattas ordentligt. Rykteshantering hjälper dock inte enbart till att ska en positiv image, kontakt med konsumenter hjälper även till att skapa en bild av konsumenterna. En översikt över konsumenterna och deras behov hjälper när du arbetar med SEO eftersom du har byggt om en bild av vilka sökord de använder när de letar efter en tjänst eller produkt. Sökmotoroptimering är som en investering i företaget, något som på sikt ökar intäkterna till företaget. Sökmotoroptimering består av att få en webbplats att hamna så högt upp som möjligt på sökningsfraser på sökmotorer som Google, Bing, och Yahoo. En rad olika parametrar används för att beräkna placeringen, 250+ olika parametrar.

Rykteshantering i förebyggande syfte

Vad som gör att visst innehåll syns högre upp på en sökmotor är ganska komplicerat. Idag finns det ett enormt utbud med sajter och innehåll. Rykteshantering handlar om att ta kontroll över vad som syns om dig på nätet. Det är viktigt att poängtera att det inte handlar om att du på något olagligt sätt försöker plocka bort information eller skada sajter som skriver negativt om dig och ditt företag. Syftet är att arbeta med att få ut information och innehåll som du anser ger en rättvis bild av ditt företag. Ofta så handlar det om att ta kontroll över vad som redan finns online men det är viktigt att även arbeta i förebyggande syfte. Genom att vara medveten om vikten av en positiv image på nätet och att ha kontroll över sajter och vad som skrivs om ditt företag. En del av det skrivs har du möjlighet att påverka om du upptäcker det i tid

Det är väsentligt att ha en plan för hur publicitet ska hanteras. Hundratals sajter, från sociala nätverk som Facebook och LinkedIn, till Twitter eller YouTube, gör att det är svårt att ha koll på publicitet, bra såväl som dålig, utan att ha funderat över strategier för att handskas med material som kan komma upp när någon söker efter ditt namn. Tyvärr kan vem som helst säga nästan vad som helst om ett företag online utan att det har några konsekvenser om det är falskt. Det finns väldigt få rättslig skydd för ett företag som någon svartmålar. Inlägg på bloggar, forum och nyhetsartiklar regleras inte och det finns få skydd för osanningar som mycket snabbt kan sprida sig på nätet. Att ha en plan och agera snabbt och målmedvetet kan ha en stor effekt och kan förhindra att inlägget får en stor negativ inverkan på ditt företags rykte.

Inlägg ligger lagrade på nätet

Det som skrivs på nätet, sociala medier, bloggar och nyhetsartiklar, finns lagrade för alltid och det är väldigt svårt att få någon sajt eller Google att plocka ner något, vilket innebär att det är viktigt att ha en plan och att utveckla verktyg som hjälper att skydda oss. En artikel som skrivs på en blogg på några hundratals läsare i månaden gör kanske inte så mycket skada idag, men det är svårt att förutsäga vilken effekt en artikel kan ha i framtiden. Hur en sökmotor som Google värderar bra och dålig kvalité är komplicerat och algoritmen uppdateras ofta. När du driver ett företag så har du sällan tid att kontrollera och studera dessa uppdateringar så att du kan vara säker på att det innehåll som ni gör för att stärka er närvaro på nätet verkligen klassas som bra kvalité. Företag som arbetar med rykteshantering kan hjälpa dig att skapa en positiv bild.

Förebyggande aktiviteter

Det är vanligt att många tror att det är omöjligt att påverka sökmotorer som Google och Bing. Visserligen så finns det som har lagts ut kvar men det går att göra en hel del. Att överlåta det till sökmotorer att ta fram de negativa bitarna och visa dessa på förstasidan är ingen bra strategi. Rykteshantering är en metod där aktiva strategier används för att påverka vad sökmotorerna plockar fram och visar på förstasidan. Många är aktiva online och gillar att uttrycka sina åsikter. Det går snabbt att bilda länkar som är av negativ karaktär eller som ger en beskrivning av ditt företag som du inte tycker ger en rättvis bild. Ligg steget före och använd förebyggande aktiviteter och administration som ser till att förvalta dina tillgångar på nätet på bästa sätt. Det finns även personer som skapar falska profiler i ditt namn med syftet att missbruka ditt namn.

Hur fungerar rykteshantering?

Om du bestämmer dig för att överlåta hanteringen av ditt företags profil i sociala medier så kommer ni vanligtvis överens om hur aktiv du vill vara. En del önskar att vara involverad i en del kontakt med konsumenterna medan andra väljer att låta rykteshanteringsföretaget sköta alla sociala medier och övrig kommunikation på nätet. Allt sköts nästan som en bankportfölj. Du behöver inte hantera olika konton och profiler som skapas, istället så skickas ofta en rapport där du kan läsa om vilka skillnader som olika strategier har haft på ditt rykte och hur detta har påverkat rankingen på sökmotorer. Genom att skapa nya webbsidor och social media och länkar med informativ text uppfattar sökmotorer att de webbsidorna har ett stort nyhetsvärde. Ett positivt resultat kan oftast ses efter några veckor medan de kan ta lång tid att bli av med negativa kommentarer på förstasidorna på Google.

Omvänd sökordsoptimering

Rykteshantering beskrivs ibland som en omvänd sökordsoptimering. Istället för att ranka en sajt bra utifrån vissa sökord och sökfraser så får man en sajt att ranka dåligt. Detta är något som uppnås genom att få andra sajter att ranka bättre än den sajt som rankar något som dåligt. Genom att ändra det negativa med hjälp av en plan där information förändras metodiskt växer en annan bild upp jämfört med den som har spritts. Rykteshantering består dels av en optimering av det innehåll som redan finns på nätet men även att tillföra nytt material som hjälper att skapa en positiv bild av företaget. Att se över bilden som finns på nätet kan vara en otroligt lönsam både kortsiktig och långsiktig investering. Att låta experter hjälpa dig och ditt företag och lägga upp en strategi så att de positiva sakerna hamnar på sökmotorns förstasidor är ett steg mot att ta kontroll över vad som sprids om ditt företag.

Lämna en kommentar