Vill du lära dig att skriva texter som sökmotorer älskar? Då behöver du inte leta mer, för i den här bloggposten får du lära dig just det. Vi har samlat våra tio bästa tips för hur du strukturerar och skriver något som bidrar till att placera dig högt upp i sökresultaten.
Tips 1: Strukturera texten
Sökmotorerna älskar ordning. Det gör också att det blir lättare att skriva. Var inte rädd för att använda många underrubriker i din text, det är en signal till Google med flera att du vet vad du sysslar med. Underrubrikerna skapar en tydlig struktur som är lätt att följa för både läsare och de spindlar som söker igenom och indexerar nätet.
Undvik också i så stor utsträckning som möjligt att skriva för långa paragrafer. Dels gillar sökmotorerna när en text är tydligt uppdelad och dessutom ökar det läsbarheten för dina besökare. Det finns få saker som får folk att direkt lämna en sida som när de möts av en vägg av text. En bra modell för hur du bygger en bra text är: ingress, underrubriker, sammanfattande avslutning. De som vill fördjupa sig får möjlighet till mer läsning och de som bara snabbt vill scrolla igenom ämnet får möjlighet att göra det.
Tips 2: Bestäm dig för vilka sökord du ska inrikta dig på
Du måste som alltid vinna dina strider. Bestäm redan från början vilka sökord och termer du vill vinna med hjälp av din bloggpost och håll dig till dem. Använd sökorden på ett naturligt sätt. I de flesta fall är ”keyword stuffing”, alltså att du överanvänder ett sökord i texten, kontraproduktivt. Du vill ha in besökare, men du vill också att de som besöker dig faktiskt ska få ut något av din text och inte vända i dörren.
En bra sökmotorsanpassad text fokuserar på ett eller några ämnen. Försök sedan få in sökorden naturligt i texten, använd gärna synonymer. Det är också en bra idé att få in dina valda sökord i någon av underrubrikerna för ökad tydlighet gentemot sökmotorerna. De värderar i många fall rubriker högre än brödtext och det finns fördelar med att anpassa sig efter det.
Tips 3: Arbeta med metadatan
Metadatan är lätt att glömma eller slarva med, särskilt för den som inte är en van SEO-skribent. Det är helt enkelt ett väldigt vanligt nybörjarmisstag som kan vara kostsamt. Metadata är ett första sätt att berätta för dina besökare och för sökmotorerna vad din sajt handlar om och vad de kan förvänta sig finna om de klickar på länken.
Ofta syns din metabeskrivning (meta description) direkt i sökresultatet och är ditt första sätt att leverera ett budskap. Håll metabeskrivningen kort, under 200 tecken och inkludera gärna en CTA (call to action). Metabeskrivningen till det här blogginlägget lyder ”Hur skriver du ett blogginlägg som gillas av sökmotorerna och driver trafik till din hemsida? Läs här för att få tio handfasta tips.” Förhoppningsvis lyckades det locka dig till att klicka dig in här.
Ett annat metadatafält som är lätt att glömma är ALT-texten på bilder. De är dels bra för synskadade personer som kan få det uppläst för sig vad det är för bildmaterial som finns på sidan, men de används också av sökmotorerna när de indexerar.
Tips 4: Skriv lagom långt och använd lagom många bilder
Hur långt är ett snöre? Lika långt som en lagom lång bloggpost. Hur långt du ska skriva beror på hur pass insatt du är i ämnet och hur länge du kan hålla det intressant för läsaren. Generellt är längre texter bättre ur ett SEO-perspektiv, men det betyder inte att du kommer vinna på att ordbajsa. Tappa inte bort dig från ämnet och använd inte onödigt många ord för något som skulle kunna beskrivits med hälften. Men var inte heller rädd för att bre ut dig där det är motiverat. Låt varje ord räknas och varje mening ge läsaren ett budskap eller någon ny insikt så är du hemma.
Bilder är nästan alltid bra att ha med i en bloggpost. Det lättar upp texten och gör den luftigare att läsa. Men försök inte dölja ett bristfälligt innehåll med många bilder. Se istället till att skriva ett bra inlägg och använd bilder och video för att förstärka ditt budskap. Om du inte har bra bilder själv finns det gott om gratisbilder att hitta online, antingen genom att söka efter creative commons-bilder eller genom att använda någon av de gratis stockphoto-tjänster som finns.
Tips 5: Var relevant och aktuell
För att en bloggpost ska vara relevant är det ofta en god idé att hoppa på ett aktuellt ämne och belysa det med hjälp av din expertis. Om inte annat för att du kan få gratis träffar när folk söker på det ämnet. Låt oss till exempel hypotetiskt säga att du driver en mediebyrå och så åker chefen för landets ledande krishanteringsmyndighet till Kanarieöarna mitt under en brinnande pandemi. Då kan en potentiell huvudrubrik på en bloggpost bli ”Dan Eliassons resa till kanarieöarna uppmärksammas internationellt – är all PR verkligen bra PR?”.
Genom att fånga nuet och snabbt hugga på aktuella ämnen kommer folk också vara mer benägna att dela dina texter i sina egna kanaler. Särskilt om du lyckas skriva på ett fängslande och roligt sätt.
Tips 6: Ha en publiceringsplan
Sökmotorerna gillar när innehåll är fräscht och uppdaterat. Om du har en blogg med få inlägg med långt emellan dem kommer du att rankas ner. Därför är det klokt att se till att publicera regelbundet om du väljer att använda den här kanalen för att nå ut till din publik. Försök att hela tiden se framåt och ha några inlägg i pipen. På så sätt riskerar du aldrig att stå utan ny, bra content eller att behöva snabbskriva något dåligt. Om du kombinerar det med det vi skrev om i tips fem är du hemma.
Nya inlägg ger dig dessutom en anledning att kommunicera med dina befintliga kunder och supportrar. Du kan alltid skicka ut ett twittermeddelande eller ett nyhetsbrev när du publicerat något nytt som du tror att de kan vara intresserade av. Tänk redaktionellt när du planerar.
Tips 7: Jobba strategiskt med länkar
Länkar har alltid varit ett viktigt verktyg när du jobbar med SEO och content. De är dels ett sätt att signalera relevans till sökmotorerna, men också ett sätt att visa för dina besökare att du har koll. Genom att lägga in relevanta länkar i din artikel blir du en aggregator för dem, du har läst och kvalitetssäkrat innehållet på länken och rekommenderar det vidare.
Var inte rädd för att länka till dina egna tidigare inlägg eller till andra sidor på din webbplats, tvärtom! Google älskar internlänkar eftersom det får dem att bättre förstå vad din hemsida handlar om. Det är även ytterligare ett sätt att visa upp din expertis för dina besökare.
Tips 8: Skriv för din målgrupp
En bloggpost är marknadsföring, därför måste du också veta vem eller vilka du vill nå. Om din målgrupp är ”reklamchefer” vet du att de har hög kunskap om ämnet reklam och du måste då verkligen anstränga dig för att ge dem något som de inte redan vet eller tänkt på. Det jobb din text ska göra är att skapa nyfikenhet på hur du kan hjälpa dem och att ge dem aha-upplevelser de kan ta med sig och använda i sin vardag
Tips 9: Skriv för att bli delad
Att bli delad mycket på sociala media ger många inlänkar vilket berättar för Google att du är relevant. Att få ihop en viral bloggpost är givetvis inte det lättaste, om det vore det skulle alla göra det jämnt. Det finns också en viss slumpmässighet i vad som blir viralt och inte. Ett bra sätt att bli viral är att vara just aktuell och hitta ett nytt angreppssätt på ett ämne som ”är uppe på tapeten”. Då kommer folk vara mer benägna att dela det du skrivit än om de redan läst tio texter med samma tanke.
En annan sak som är värd att tänka på är publiceringstidpunkt. När har du flest läsare på bloggen och när är folk som mest aktiva på Twitter och Facebook? Hittar du skärningstidpunkten där är du ett bra steg på vägen. Var inte rädd för att dela ditt eget inlägg eller be folk du känner att dela det om du tror att du har stor viral potential i en text.
Tips 10: Skriv en bra avslutning
Den avslutande delen av din bloggpost ska knyta ihop säcken. Den ska helst sammanfatta det du redan sagt och kunna läsas för sig själv av den som inte orkar läsa hela blogginlägget, men ändå skapa värde för dem. Det uppnås genom att du rubriksatt din text korrekt, använt bilder för att ytterligare understryka ditt budskap och har haft en tydlig plan för vad innehållet ska berätta. I din avslutning kan du vara väldigt konkret: ”Nej, all PR är inte bra PR”.
Du kan också ta citat eller fraser från de externa sajter du länkat till, eller återigen hänvisa tillbaka till något du skrivit förr. Du behöver inte heller vara rädd för att återanvända de sökord du valt att fokusera på. Sammanfattningen är helt enkelt ett väldigt bra sätt att lyckas få till en SEO-vänlig text som sökmotorerna älskar.
Glöm inte heller bort att även avslutningen ska vara väldigt tydligt paragrafindelad. Det är lätt att bli för långrandig när du ska säga allt på en gång. Lycka till!