Skip to main content

25 superduperenkla knep för att förbättra din hemsida

  1. Skaffa ett SSL-Certifikat, det är b la gratis via CloudFlare eller Let’s Encrypt om det inte ligger i ditt intresse att betala för ett (givetvis skiljer sig betalda och obetalda certifikat, har du t ex e-handel bör du definitivt investera i ett bättre SSL).

 

  1. Öppna en nyhets/bloggsektion och lägg ut innehåll då och då, om så en gång i månaden är det bättre än aldrig. Innehåll behöver inte vara text, det kan vara bild, film, ljud m.m.

 

  1. Se till att grammatiken är korrekt och att inga stavfel finns. Det är lätt hänt, och lika lätt hänt kan det vara att bli uppfattad som oseriös. Gå igenom varje textstycke noggrant.

 

  1. Gör kontaktuppgifterna lättillgängliga och säkerställ att de är aktuella. Se till att adressen stämmer på Google och Apple maps.

 

  1. Lägg till en länk/koppling till företagets sociala medier.

 

  1. Använd tydliga call-to-actions där du vägleder besökaren till ditt mål. Exempelvis att fylla i ett kontaktformulär för en offert på en tjänst. Hänvisa då dit genom en tydlig knapp, länk, banner, eller annan passande form av CTA (call-to-action).

 

  1. Snåla inte med information. Även om inte besökarna läser allt så gör sökmotorerna det, och Google i synnerhet älskar innehåll. Lägg till utförligt med information om tjänster eller produkter, företagets om oss, m.m. Fyll ut sidorna.

 

  1. Följ GDPR, den extremt korta förklaringen är: motta användarnas samtycke för att placera cookiefiler och ha en tydlig policy.

 

  1. Ha en mobilanpassad hemsida som fungerar smidigt oavsett skärmstorlek hos användarna.

 

  1. Säkerställ att din hemsida är snabb på datorn såväl som i mobil. Överväg att använda en extern server för uppladdningar om du exempelvis har mycket bilder som segar ner inladdningen. Annars förminska och optimera bilder.

 

  1. Använd dig av rörlig media i form av video på hemsidan för att få besökarna att stanna längre och öka chansen till försäljning. T. ex. en inblick bakom kulisserna på företaget, hur tillverkningen går till eller hur produkten används m.m.

 

  1. Publicera bilder på företagets anställda med befattning och övrig information såsom beskrivning om det skulle vara intressant. Det är inte bara bra för kunden att se vilka som jobbar där och ytterligare öka engagemanget på sidan, det kan också höja de anställda genom att exempelvis få publicitet/beröm. Gruppbilder kan vara bra, beroende på omsättningen av personal.

 

  1. Kolla så att bilderna och logotypen är i bra kvalitet och inte har dålig skärpa (”blurriga”). Det är bara så tråkigt, och det stör ögonen.

 

  1. Använd säkra lösenord för inloggningen och säkerhetstillägg så kanske du slipper spela roulett med alla de bottar som dagligen försöker ta sig in på din hemsida och infektera den med reklam-malware.

 

  1. Installera Google Search Console och få insyn i hur din hemsida presterar organiskt. Koppla det till Google Analytics.

 

  1. Om det finns tjänster och/eller produkter som du erbjuder som inte finns på hemsidan, lägg genast till dem på hemsidan.

 

  1. Be ett proffs om hjälp med SEO.

 

  1. Skapa landningssidor för punkt 6. Använd landningssidor för att uppnå dina mål, du kommer märka att det har sina fördelar att skapa en unik anpassad sida för ett visst ändamål.

 

  1. Lägg in mål/konverteringsspårning på hemsidan med hjälp av Analytics, och om applicerbart (dvs om du annonserar) även i Google Ads. T. ex. en taggning för hur många som använde kontaktformuläret på din hemsida och som kom från dina annonser.

 

  1. Använd unika meta-beskrivningar för varje sida och inlägg. I synnerhet din förstasida, annars tar Google normalt sidans beskrivning som visas i sökmotorer från det första stycket den hittar på hemsidan och det är inte alltid det är relevant.

 

  1. Fråga en ärlig vän om feedback om vad denne tycker om din hemsida. Det kanske blir svårt att få teknisk feedback men det du vanligtvis kan få feedback på och som är väldigt värdefullt är hur användarvänlig och tydlig din hemsida är.

 

  1. Lägg till din webbplats i ditt Google My Business och Bing Places.

 

  1. Gör e-postadresser och telefonnummer klickbara. En besökare ska kunna klicka på en e-post och få upp sin mailklient, eller klicka på telefonnumret och bli erbjuden att ring. Detta handlar om HTML-taggar, ganska enkelt. Undantagstillstånd om du får en mängd spam, men då ska du först överväga att investera i ett spamfilter.

 

  1. Gå till google.se och skriv site:dittdomännamn (t. ex. site:strategamedia.se) i sökfältet och försäkra dig om att inga sidor ger 404 som svarskod. Skulle du ha det kan det vara lämpligt att använda 301-redirects för att dirigera om de trasiga länkarna till andra, fungerande länkar.

 

  1. Sist men kanske viktigast av allt: take action. Se nu till att vara handlingskraftig och gör din hemsida bättre med dessa vassa knep.