Skip to main content

Vart finns kunderna?

De flesta företag har goda kunskaper om vilka som är deras kunder och även vilka kan vara mina nya kunder. Utmaningen ligger i hur kommer jag i kontakt med mina nya kunder? Hur kan jag berätta för dem att jag finns här, jag har lösningen på ditt behov. God digital marknadsföring gör det enklare för dig att kommunicera med dina potentiella kunder men då måste du veta hur.

Nästan alla svenskar har tillgång till internet och användningen ökar ständigt. Utvecklingen och internet har påverkat den traditionella marknadsföringen kraftigt. Vi har alla konstaterat att internet är ingen fluga, olika sociala medier har vuxit fram med lavinartad kraft.

De är digitala kommunikationsformer där vi delar upplevelser, erfarenheter, åsikter och innehåll med varandra. Vi människor vill dela med oss, interagera med andra och dessa krafter kan användas för att marknadsföra en vara, tjänst eller idé om du vet hur.

Facebook är det första många idag tänker på när man säger social media. Att Facebook är det första som kommer upp är inte det minsta konstigt, mer än halva befolkningen i Sverige har ett Facebook konto och minst en halv miljard människor i hela världen har Facebook konton men det finns mer än Facebook.

Det finns en rad olika sociala medier och för att bara nämna några så har vi:

Sociala nätverk så som Facebook, LinkedIn, Myspace med flera.
Bloggar så som WordPress, Blogger, blogg.se med flera.
Mikrobloggar så som Twitter, Google Buzz med flera.
Mediadelning så som YouTube, Bambuser med flera.
Recension så som reco.se, prisjakt med flera.
Kunskapsdelning så som Wikipedia, Slideshare med flera.

Detta är bara ett fåtal exempel på olika kanaler för informationsspridning men låt oss återgå till Facebook. Många företag som erbjuder konsumentprodukter har stor glädje av sociala medier.

Låt oss ta ett exempel.

Om en kund gillar en ny sorts glass är sannolikheten stor att han eller hon har ca 150-200 vänner på Facebook som han eller hon vill dela sin uppfattning med. Om var och en av dessa också har 150 vänner som de delar informationen med, så skulle det teoretiskt innebära att 22 500 personer fått del av den första personens text. En enorm explosion av informationsspridning.

Så hur arbetar du med sociala medier? Hur arbetar du för att nå ut till nya kunder?

Det mesta är annorlunda idag mot tidigare och utvecklingen går rasande snabbt, det är därför vi finns. Vi träffar dig gärna, tillsammans kan vi prata om hur du kan arbeta annorlunda med din marknadsföring, helt enkelt vi tillsammans kan göra det annorlunda bättre.