Företag som använder sociala medier är måna (eller vill vara måna) om att skapa ett aktivt och engagerande flöde. Mycket resurser går till att uppdatera sociala medier med de senaste nyheterna och erbjudanden för att locka nya kunder. Företag verkar tro att optimera sociala medier är tillräckligt för deras digitala närvaro och samtidigt på så sätt kunna styrka sin SEO-strategi. Men det som alltför ofta glöms bort är att en företagsblogg också kan spela en viktig roll i att engagera kunderna.
Missförstå mig inte, sociala medier är extremt värdefullt och används av högst giltiga anledningar. Statistiken nedan från Statista listar de populäraste anledningarna till varför företag i Sverige använder sociala medier. Varför inte kombinera det med en företagsblogg?
Find more statistics at Statista
Att företagsblogga bör ligga högre upp i prioriteringslistan av de anledningar som det här inlägget kommer ta upp. Tar vi en titt på de stora företagen så ser vi att i princip alla jobbar aktivt med innehåll. Coca Cola bloggar. Ica bloggar, Telia bloggar. Till exempel.
Fördelar med en företagsblogg
Nackdelen med hemsidor som är statiska är att dem dels går miste om mycket trafik. Eftersom att innehållet är begränsat kan avvisningsfrekvensen påverkas negativt då användaren inte hittar en anledning att stanna. Att driva en blogg och skapa unikt, relevant innehåll bidrar till bättre SEO då Google framförallt älskar det. Sökmotorerna kommer att indexera webbsidan oftare eftersom att den uppdateras regelbundet, vilket ökar chansen att din hemsida uppmärksammas av potentiella kunder.
Mer innehållsrika sidor ger upphov till att rankas för long-tail sökord.
Att blogga om sin verksamhet och dela spännande nyheter direkt från hjärtat (dvs på hemsidan, basen för din digitala närvaro) ökar trovärdigheten bland konsumenter. Konsumenten är generellt mer benägen att ta reda på mer information om ett företag genom egen research, innan denne tar ett köpbeslut. Denna informationen ska gå att tillgå från kundrecensioner, hemsidan och sociala medium. Att visa upp din expertis genom en blogg är en stark strategi för att öka varumärkeskännedomen och övertyga konsumenten om att du är det rätta valet.
Att blogga ökar tilliten och tillåter dig att på ett enklare sätt skapa goda kundrelationer till följd av kommentarssektionen och inte minst delningar. En blogg fungerar som en form av informationskanal där du även kan testa olika strategier för att bilda dig en uppfattning om vad din publik är ute efter. Med spårningsverktyg såsom Google Analytics är det enkelt att följa upp resultatet av ett inlägg och få hintar om vad som fungerar bättre.
En blogg bidrar galant till att skapa ett mer aktivt och engagerande flöde på sociala medier eftersom att du givetvis kommer vilja dela nya inlägg genom dina andra kanaler. Detta i sin tur ökar trafiken till din hemsida. Givetvis är det optimalt om du nyttjar relevanta sökord och applicerar övrig SEO på ett korrekt sätt för att placera dig bättre i sökmotorerna.
Content (marketing) och Länkuppbyggnad
Inom SEO pratar man ofta om länkuppbyggnad för att stärka en webbsidas organiska placering. Content marketing är – på svenska innehållsmarknadsföring – en strategi för att målgruppsanpassa innehållet för att istället fokusera på mottagarens villkor än det företaget önskar förmedla.
Viktigt är dock att content och content marketing inte är samma sak. Men en intressant trend är att intresset inom sök för länkuppbyggnad kontra content marketing skiftar.
I och med Googles algoritm och ändringar på senare år är det också uppenbart att innehåll – content marketing eller ”bara” content – har ett högre värde för SEO än någonsin tidigare. Marknadsförare måste förtjäna länkningar, och content är ett starkt strategiskt val för att göra det.
Vad ska jag skriva om?
Att komma på något intressant att skriva om och skriva en inspirerande rubrik är inte alltid enkelt. Det finns däremot en bra strategi som leder till att du sällan kommer ha slut på idéer om vad du kan skriva om. Ta helt enkelt kundfrågor och svarar på dem. Hädanefter kan du hänvisa till ett inlägg om du får ett mejl eller en kommentar angående det! Vad undrar kunder vanligtvis och hur kan du besvara det på ett bra sätt?
Du kan även informera om det som är viktigt men som kunden kanske aldrig kommer fråga – men det betyder inte att dem inte är intresserade av att inte veta. Prova olika rubriker och ämnen och se vilka som engagerar mer – och mindre. På så sätt kan du bilda dig en god uppfattning om vad som ”går hem”.
Du kan hänvisa kunder genom dina sociala medier till inlägg som besvarar deras frågor eller som de rentutav kan vara intresserade av innan de köper (för att få dem att köpa). Vad bör man tänka på? Hur fungerar det? Vilka är de bästa användningsområdena?
Genom att föra anteckningar på dina kunders frågor kommer du se att det ger upphov till många bra inlägg. Och jag har inte ens kommit till min frågelista än, aja.
Hur ska jag hinna med?
Du vill förstås ha någon form av kontinuitet i din blogg så att det inte upphör efter första inlägget. Att hitta tiden till att skapa ett bra inlägg kan vara svårt. Försök avsätta den tid som går för att skapa innehåll om du inte har någon som kan hjälpa dig. Det behöver inte handla om ett inlägg i veckan. En bra start kan vara att under ett par veckor arbeta med att sätta samman ett inlägg, därefter att det publicerats börja på ett nytt.
För de flesta är det inte hållbart att skapa ett inlägg i veckan. Vad vi ska ha i åtanke är att det är bättre att blogga ibland, än inte alls.
Samtidigt ska det inte vara en börda att blogga. Det ska vara en kul process där du ger relevanta och intressanta svar, på saker som berör ditt varumärke.
Så vad kan vi dra för slutsats?
Genom att jobba med blogg och innehållsskapande skapar du godare relationer med dina kunder och kan ha ett ännu mer aktivt flöde i sociala medier. Dessutom är det positivt för SEO; content är den starkaste strategin för länkuppbyggnad 2018. Det ökar chanserna att din blogg blir en källa för köpinformation för specifika produkter eller tjänster, och research om dessa. Kort och gott: att blogga ökar kundens tillit till varumärket.