Så, det har blivit dags att stärka ditt varumärke genom sociala medier. Det är på tiden faktiskt. Inte? Du kan åtminstone reservera ditt företagsnamn för framtida användning.
En sak är säker: du hamnar efter om du inte drar nytta av sociala medier. Om dina konkurrenter använder sociala medier men inte du, då är det dåliga nyheter. Användandet av sociala medier ökar, kraftigt.
Find more statistics at Statista
Vanligtvis talas det om Facebook och Instagram när sociala medier kommer på tal. Vid det här laget vet alla att det inte finns en ökenråtta i Sahara som inte har Facebook så din målgrupp finns sannolikt där. Men om det alltid är det rätta valet återstår att se.
Var ska du börja?
En vanlig fråga bland våra kunder är ”var ska jag börja?”. Innan du eller vi kan bestämma det måste du definiera dina mål. Varför ska du överhuvudtaget använda sociala medier?
Dina mål vägleder dig till att ta beslut för vilket innehåll du ska framföra, vilken målgrupp du ska rikta dig till, och så vidare.
För att kickstarta dig i tankebanan ger jag ett par vanliga anledningar till varför företag faktiskt använder sociala medier. Chansen finns att flera av punkterna även gäller dig:
- För att nå nya målgrupper som kan vara intresserade av det du erbjuder
- För att öka varumärkeskännedomen
- För att öka försäljning och trafik till hemsidan
- För att lära känna kunderna och deras behov bättre, och förbättra kommunikationen
Ditt innehåll på sociala medier
När du är ense om vad syftet är kan du gå vidare till innehållet. Vad planerar du att leverera för innehåll på sociala medier? Olika sociala nätverk har en tendens att fungera olika bra beroende på innehållet. För ett nätverk som Instagram säger det sig självt, fokus på bild och rörlig bild.
Innehåll du fokuserar på kan vara alltifrån blogginlägg till fotografi, till olika produkter, till att lyfta tjänster. Listan kan bli lång. Vanligtvis bottnar det i vad du har att erbjuda. Det faller ju rätt naturligt att den sociala nätverksprofilen faktiskt handlar om det företaget gör.
För att bättre hjälpa dig att ta ett beslut finns en del intressant fakta att ta del av nedan, för de största sociala nätverken nedan. Lycka till!
Samtliga sociala nätverk har annonseringsverktyg.
- Används för att ladda upp och dela med sig av sina bilder på digitala anslagstavlor
- Enastående för e-handel
- 93% av användarna använder Pinterest för att planera inköp
- Majoriteten användare är kvinnor (79%)
- Bra val för att framhäva vackra fotografier, plattformen är starkt grafisk
- Mobilapplikation för fotodelning
- Kan sammankopplas med Facebook
- 68% av användarna är kvinnor
- Ännu ett bra val för vackra fotografier, även video och influencers
- Används väldigt flitigt av företag och ungdomar
You will find more infographics at Statista
- 74% av de svenska internetanvändare använder Facebook
- Annonseringsverktyg som kan nå väldigt specifika målgrupper
- Kan sammankopplas till Instagram, annonserna sköts centralt
- Lämpligt för den mesta sortens innehåll, såsom bild, text, video, länkningar
- Effektivt för att nå väldigt många personer
- 80% av B2B leads kommer från LinkedIn
- Högre åldrar, mestadels från 30 och uppåt 50
- Över 100,000 artiklar publiceras varje vecka
- 94% av B2B annonsörer använder LinkedIn för att leverera innehåll
- 71% av de yrkesverksamma anser att LinkedIn är en trovärdig källa för professionellt innehåll
- Perfekt för att nå ut med viktiga meddelanden, nyheter och annan ”ögonblicksinformation”
- De flesta Twitteranvändare är under 50 år
- Innehållet som fungerar bäst är text, text fungerar bättre än bilder på Twitter
- 80% av Twitter-användarna har nämnt ett varumärke i en Tweet
- Företag som använder Twitter ser ett lyft +19% för kundnöjdhet
Följer du några av de källor som länkas kommer du såklart hitta en hel del mer information om de olika sociala nätverken. Utöver de sociala medium vi har tagit upp i det här inlägget finns en rad andra nätverk som kan vara intressanta för ditt syfte. Snapchat och YouTube till exempel.
Vi ser ofta att företag redan har börjat eller etablerat sig på Facebook och/eller Instagram och det är av väldigt många anledningar ett klokt beslut. Det är också klokt att ha i åtanke att det finns nätverk som trots mindre popularitet kan fungera bättre beroende på ditt syfte och din publik.
Har du byggt upp en följarbas på ett socialt nätverk blir det givetvis enklare om du ska expandera till ytterligare ett nätverk, att få med följare som redan tycker om det du gör på sociala medier.
One Comment