Skip to main content

Tips till dig som vill nå de yngre konsumenterna

Gen Z är den nästa största gruppen konsumenter, men hur ska företag göra för att nå dem? Marknadsföring och sättet vi tar till oss information kan förändras snabbt och att hitta rätt metoder är en stor utmaning.

Generation Z är en benämning på personer som föddes på mitten av 90-talet och fram till 2010 och är särskilt utmärkande på vissa punkter:

•  Tekniskt lutade
•  Svårfångad uppmärksamhet
•  Värdesätter självutbildning
•  Mer benägna att bidra till en bättre värld

Generation Z är en stor utmaning för marknadsförare. Det har i sin tur lett till att experter ägnar sig åt att studera gruppen i syfte att ta fram just rätt marknadsföringsmetoder. För att inte tala om nästa generation(er) som med stor sannolikhet kommer kräva ännu större engagemang. Vi förväntar oss att tvååringarna som idag leker med sina iPads ska kravställa marknadsförare på ännu ett nytt sätt så småningom.

Numera skriker inte ungarna för att de saknar sin napp, utan för att deras farsor inte vet hur man uppdaterar deras appar.

Tips till att fånga upp Generation Z

 

Den tekniska aspekten

Informationen ska vara tillgänglig online. Vill du att din produkt säljer? Då måste den gå att läsa om digitalt, på din egen hemsida är givetvis att rekommendera. Information måste vara lättillgänglig i mobiltelefonen eller surfplattan, så se till att ha mobilanpassat innehåll. Gärna modern i utseendet – det ger ett professionellt intryck och ökar tilliten, i synnerhet när det gäller e-handel.

Sämre koncentrationsförmåga

Tiden är knapp. Dels eftersom att det numera finns oändligt med underhållande videor på katter som badar (och det är svårslaget). Tips på att sticka ut och få mer av uppmärksamheten är t ex genom att fokusera på det visuella. ”Memes” som vi ser allt fler varumärken testar jobba med i sociala medier, och video. Ta råd från din publik och knyt närmare kontakt genom att fråga om deras åsikter. Ta inspiration från andra som gör ett bra jobb!

Någonstans runt 80-90% av videos som kollas dagligen på Facebook kollas ljudlöst, är de första sekunderna märkbart intressanta så kanske en tar sig tiden att slå på volymen. Kom ihåg att ha undertext i dina videos. Testa och jämför vad som ger bäst engagemang. Rörlig media är den framtiden som gäller just nu då vi redan 2020 uppskattar att 80% av den globala Internettrafiken kommer gå till video.

”Självutbildning”

Majoriteten i Generation Z föredrar att läsa/titta på sin utbildning via Internet eller genom att samarbeta med sina klasskamrater via Internet.

Kan du lära/förmedla något intressant om din produkt eller tjänst på ett engagerande sätt på Internet? Använd video för att förmedla ditt budskap och för att framhäva ditt varumärke. Det är viktigt att videon är utbildande och underhållande. Du har väl inte missat att vi erbjuder våra kunder företagsfilm?

Vad gör du för världen/samhället?

Hållbarhet och hållbar utveckling är en stor grej bland yngre.

Något som skiljer Generation Z från tidigare generationer är att en mycket stor andel säger att deras val att arbeta på ett företag påverkas av företagets påverkan på samhället. Generation Z är villiga att reducera sin lön med 10–20% för ett företag som delar deras vision.

I alla fall i USA, landet yngre svenskar i huvudsak tycks plocka sina influenser från. Hållbarhet kan givetvis också kopplas till generation Z som kunder, att handla hållbara produkter till exempel. Hur är du hållbar?

…Och förresten, don’t forget 2 be cool

Glöm inte bort att ”be cool”. Alla gillar ett häftigt varumärke, men gränsen mellan att faktiskt framstå som cool eller totalt cringe är hårfin. Don’t be cringe.