För smartphones är Internetanvändandet i Sverige skyhögt sedan länge. Första kvartalet av 2016 använde 81% män och 90% kvinnor i åldrarna 25–34 sin mobil eller surfplatta för att använda Internet. Investerar man i en hemsida idag kan man i alla fall vara ganska säker på att den i grunden kommer vara mobilanpassad, men det krävs givetvis också att innehållet är specifikt anpassat till olika skärmstorlekar.
Det tillhör inte ovanligheten att vi stöter på mobilanpassade hemsidor där text och titlar går utanför skärmens storlek på mobil. Har du gått igenom din hemsida för att se så att alla element är synliga och inte sitter för tätt ihop? Skulle det kanske vara bättre mobilanpassat om du förstorade, förminskade eller helt och hållet gömde vissa element på mindre skärmar? Vi döljer ibland bilder på mobilenheter för att framhäva innehållet som kommer efter bilden och som därför riskerar missas på mindre skärmar.
Mobiltelefoner (och surfplattor) slår världsrekord
I november 2016 blev det känt att Internetanvändning på mobiler och surfplattor för första gången någonsin översteg datorer (desktop). Det blev en väckarklocka för många att det är dags att uppgradera sina hemsidor till att även vara mobilanpassade. Än idag finns många hemsidor framförallt bland småföretagare som inte är redo för mobilenheter, vilket i sin tur resulterar i att ägarna kan gå miste om trafik och kunder.
Denna utvecklingen tar givetvis sökmotorerna tillvara på och anpassar sig efter. Google kollar till och med hur elementen är placerade, exempelvis om en knapp anses vara för liten.
Att uppgradera till en mobilanpassad ökar både sökvänligheten i sökmotorerna och användarvänligheten gentemot besökarna. Det blir vanligare att potentiella kunder vill göra research på egen hand via Internet innan denne går vidare i en affär och att kunna leverera den möjligheten på ett användarvänligt sätt även i mobilen är givetvis att föredra.
Testa egna sidor för mobilanpassning
Google har sitt eget verktyg för att avgöra hur pass mobilvänlig en sida är. Med hjälp av verktyget får du en rapport som berättar om din sida fungerar som den ska på mobilenheter.
För att testa, använd verktyget här och se för dig själv. Du behöver testa varje undersida för sig själv, skriver du in din första sida så är det den som genomsöks. Utöver sidor kan du testa inlägg, kategorier och alla andra typer av sidor som används för din hemsida. Exempelvis http://www.minhemsida542.se/kontakta-oss och http://www.minhemsida542.se/kategori/nyheter.
Vet du om att din sida är mobilanpassad men Google hävdar att den inte är det? Kör testet igen så rätar det ut sig. Ibland sker inläsningsfel vilket kan generera ett felaktigt testresultat.
Glöm inte ta del av ”Page Loading Issues” som också genereras i rapporten. Där får du en överblick av vilka element/resurser på en sida som t ex inte laddas in korrekt eller har andra fel. Fel leder ofta till att Google inte kan förstå din hemsida fullt ut eller läser av den fel.
Sök igenom undersidor och se vad som hindrar dem från att bli helt läsbara. Kolla även igenom varje sida i din mobiltelefon för att se om kan hitta något som är fel. Ofta handlar det om att justera storlekar så att innehållet kan visas fullt ut, eller stora bilder som av olika skäl inte laddas in.
One Comment