Google är och kommer med stor sannolikhet att förbli en av de mest lönsamma digitala kanalerna för företag att synas i en lång tid framöver. I förhållande till andra sökmotorer är Google totalt överlägsna sedan flera år tillbaka med över 100 miljarder sökningar per månad.
Hundratals faktorer står till grund för varje sökning som i sin tur levererar högst relevanta resultat på mindre än 1 sekund.
Google har 77% av den globala marknadsandelen (april 2017) för sökmotorer och inget i dagsläget talar för att expansionen kommer att stanna upp.
Endast från 2016 till 2017 ökade andelen med 10%.
På andraplats hittar vi sökmotorn Baidu med 8.13% följt av Bing med 7.31%. Yahoo som kanske fler av er är bekanta med har endast 5.6% av den globala marknadsandelen och hamnar på fjärde plats.
Inte många vet vad som döljer sig under huven på en så fascinerande sökmotor som Googles, men det är uppenbart att vi dras till den dels pga. snabbhet, användarvänlighet och resultaten vi får från våra sökningar. Om vi letar efter något via nätet så ”Googlar” vi, och det begreppet tenderar vi att använda även om sökningen sker via en annan sökmotor.
När vi pratar om organiska sökresultat pratar vi om de resultat som visas vid en sökning i en sökmotor utan att det står Annons bredvid. I vilken ordning och utsträckning de resultaten hamnar i beror på en mängd faktorer där hemsidans struktur och innehåll spelar stor roll.
Organiska resultat går inte att påverka genom att betala utan är snarare en belöning för att ha arbetat aktivt med att vara ett ytterst relevant alternativ i den specifika sökfrågan. Tiden det tar att stiga i listan beror på en mängd faktorer men bottnar i hur mycket arbete du är villig att lägga ner för att påverka det utefter beprövade metoder.
Googles sökresultat följer en algoritm som ständigt förändras och ingen utomstående vet hur exakt algoritmen är konstruerad. Som tur är görs många mätningar från andra aktörer för att samla in fakta om hur sökklimatet påverkas. Idag vet vi i stor grad hur vi kan påverka vårt organiska resultat utan att ha sett algoritmen som ligger bakom.
Det vi inte vet är när en större förändring kan komma att inträffa som leder till att vi får anpassa om oss. Därför är det viktigt att vi följer utvecklingen och Googles direktiv för att öka i relevans.
Jag säger inte att relevans är det som väger tyngst, men mycket pekar på att det är en faktor som ligger i toppen och är ett mål (att presentera de absolut relevantaste resultaten) som jobbas aktivt för inom Google.
Med relevans menar jag just relevans. Hur relevant är din hemsida för en sökning som innefattar exempelvis en produkt du tillhandahåller? Framgår det så pass tydligt på din hemsida att du faktiskt kan ses som ett relevant alternativ för den som söker? Är din sajt innehållsrik?
Länkningar väger också tungt. Länkningar innebär helt enkelt länkar internt på hemsidan men framförallt från andra sidor som länkar till din. Återigen, en mängd faktorer spelar sin viktiga roll i sökningar, och som tur är har du Google (men såklart också, oss) till din tjänst om du vill veta mer om dem och hur du kan påverka.
Adwords heter verktyget som Google tillhandahåller för att leverera s.k. sponsrade länkar. En sponsrad länk är kort sagt en annons tilldelad en särskild (vanligtvis förbättrad) positionering i Googles sökmotor och nätverk för de sökord som matats in för annonsgruppen.
Uppbyggnaden ser ut typ såhär:
Kampanj(er) -> Annonsgrupp(er) -> Sökord/sökfraser med flera uppsättningar av annonstexter.
Kampanjer och annonsgrupper ska helst vara uppbyggda efter ”teman”, exempelvis spånskivor för sig och hundskålar för sig – detta för att skapa (trumvirvel inför det väldigt återkommande ordet) relevans.
Till detta följer givetvis en rad möjligheter med tillägg och inställningar, och möjligtvis svår huvudvärk för dig som är ny och vill ge dig in i matchen på egen hand.
Google Adwords ger oss möjligheten att betala till Google för att komma högre upp i söklistorna. Adwords används också för annonsering på Youtube, på bloggar som nyttjar annonser, en mängd nätverk som Google har för att visa annonser i etc. Nedan skriver jag om söknätverket som är det jag skrivit om hittills.
Nu följer en förenklad förklaring.
De ord eller fraser som finns med i din annonsgrupp går igenom en auktion (förutsatt att annonsen anses relevant av Google i sammanhanget varvid en rad faktorer spelar in) varje gång en sökning görs efter ordet/frasen. Baserat på tilldelade bud (i form av pengar), kvalitet, m.m. tas de bästa annonserna fram och visas högst upp (plats 1–4) bland resultaten. Alltså över de organiska resultaten.
Många som ligger bra till för en del ord organiskt väljer att köra Adwords av den enkla anledningen att komma högre upp (då det är vanligt att konkurrenter dyker upp med annonser över dem), och överlag är fördelarna många.
Viktigt att komma ihåg är att du betalar endast när någon klickar (obs! inställningar finns, betala per klick är standard) på din annons och därmed landar på din hemsida. Dvs du betalar inte för att enbart synas.
Jag hade verkligen kunnat skriva mycket mer om enbart Adwords men för att inte riskera att utelämna någon viktig detalj eller inte gå in tillräckligt specifikt på den korta tid jag har kvar att skriva detta så nöjer jag mig såhär för nu. Du kan ju alltid Googla!
För oss som oberoende byrå är det en självklarhet att vi – eftersom sökklimatet ser ut som det gör idag – rekommenderar och arbetar mycket med Googles tjänster överlag.
Låt dig inte hindras av tradition till gamla vanor att inte synas mer på Google. Kanske visar det sig att Google inte alls är en duglig kanal för dig, men att veta helt säkert gör du inte förrän du faktiskt testat.
One Comment