Skip to main content

Topp 5 marknadsföringstrender att hålla koll på 2019

Ännu ett år har gått och nu sitter jag här och ska prata 2019. Har inget att tillägga.

Detta får bli det sista inlägget för 2018. God Jul & Gott Nytt År!

 

5 marknadsföringstrender att hålla koll på 2019

Trenderna som spås inom marknadsföring inför det nya året är många. Flera närmanden för dessa trender har gjorts redan under 2018 och långt innan dess. Här listar vi 5 av dem som vi tror kommer växa sig ännu starkare och viktigare under 2019!

Autenticitet vinner över allt

Misstron bland konsumenterna gentemot reklam och marknadsföring fortsätter att växa. Autenticitet är en mild tolkning för vad som kommer krävas från annonsörernas sida framöver. Konsumenten kommer förvänta sig brutal ärlighet (som minst) vilket kan behöva bli en kritisk strategi för varumärken.

Vi litar mer på människor än varumärken och därför kommer influencer marknadsföring att fortsatt vara en växande trend. Yngre blir äldre och mer mottagliga för marknadsföring i större utsträckning i och med varje år såklart, en målgrupp där autenticitet/äkthet spelar ännu större roll.

Vad kan du göra? Försök få dina kunder att dela sina erfarenheter med ditt varumärke. Det kommer ha stark effekt eftersom att sannolikheten att uppfattas som autentisk är x3 högre om det är innehåll som kommer direkt från kunden, kontra innehåll från varumärket.

Voice Search Blir Större Och Mer Utbrett

Ni känner till Apple’s Siri, att Google Home nyligen lanserats på svenska och att Alexa varit en grej runtom i världen en längre tid nu. Nästan en tredjedel av sökningarna varje dag på Google är numera voice search. Bekvämligheten med att kunna tala in sin sökning istället för att skriva in den fortsätter att breda ut sig och utvecklas.

Vad bör du göra? Att skräddarsy din SEO strategi för voice search är en viktig pusselbit nu när vi går mot nya tider. Dock kvarstår många frågetecken om hur företag ska anpassa sig till alla nya förändringar som voice search i framtiden kommer innebära.

Micro-Moments tar över konsumentens resa mot handling

Idag blir användare bombarderade med marknadsföring av alla slag vilket överstiger mängden information vi som människor kan ta emot. Det missgynnar såklart många som försöker nå ut med en produkt eller tjänst men som i sin tur aldrig når fram till konsumenten. Man fastnar i bruset.

En ny typ av konsumentbeteende som sker när människor på reflex vänder sig till en enhet, vanligtvis en smartphone, för att agera på ett behov att lära sig något, göra något eller exempelvis köpa något har uppdagats. Enligt Google’s content marketing team, Think with Google, upplever användare “micro-moments” i snitt 150 ggr dagligen.

Dessa stunder är viktiga eftersom att människor generellt genomför direkta beslut för något de ska göra. För varumärkens framgång är det viktigt att möta konsumentens behov i samma ögonblick som dessa micro-moments inträffar.

Sociala Medier Har Tagit Över Ännu Mer

Sociala medier breder givetvis ut sig mer och blir en allt större del i människors vardagliga liv. För dig som förhållit dig till ett socialt medium tidigare kan det nu vara god tid att börja gå mot flera plattformar. Att utöka den sociala närvaron och kombinera dina marknadsföringsansträngningar för att locka kunder över flera plattformar är en stor fördel för att nå mer av din målgrupp som kan vara utspridd i olika sociala nätverk.

Se till att vässa din strategi för sociala medier och tillämpa anpassat innehåll till de kanaler som du figurerar i.

Facebook går uppåt i åldrarna och i synnerhet 55+ som nu är den största delen användare. I alla lägre åldrar tappar Facebook användare.

Instagram ökar inom alla åldersgrupper, men den största är faktiskt 25 till 34 följt av 18 till 24. Gruppen 25 till 34 tar även hem vinsten som största användargrupp för Snapchat.

Betald videoannonsering extra viktigt 2019

Rörlig media som majoriteten av trafik förväntas gå till redan 2020 är på stark frammarsch och allt fler väljer att marknadsföra sina videor i datorer, surfplattor och telefoner. Tiden är kommen för ditt varumärke att presentera er med video som stärker känslan.

Investeringarna i betald marknadsföring spås öka ännu mer under 2019 för video. Med tanke på mängden trafik som rörlig media mottar så är det inte konstigt att fler företag väljer att jobba med video.