Skip to main content

7 tips för att lyckas med din e-handel

I takt med att handeln på nätet växer är det ett naturligt steg för fysiska butiker att börja sälja online. Det finns också mängder med företag som bara bedriver e-handel, dessa kan vara allt från mindre butiker till riktiga giganter. Under 2019 beräknas e-handeln växa till 88 miljarder kronor och tillväxttakten är fortsatt tvåsiffrig – utan några som helst tecken på avmattning. Fint läge att ge sig in i leken om du ska starta en ny butik eller vill få den du redan har att öka försäljningen! Men hur gör du för att lyckas sälja riktigt bra i din e-handel? Vi har samlat ihop knepen som hjälper dig att sälja mer och tjäna mer pengar på din butik online.

Tips 1: Vem är din drömkund?

Att föreställa sig sin drömkund är ett gammalt knep inom marknadsföring och det fungerar än idag. Beskriv din drömkund med ålder, kön, var de bor, vilka intressen de har och många fler detaljer. När du ser personen framför dig, kan du börja fundera på hur din e-handel ska vara uppbyggd och vilka produkter som ska finnas där, för att försäljningen ska bli så bra som möjligt. Vill du lägga mer pengar på din research kan du göra en undersökning bland dina potentiella kunder kring en mock-up på din sajt och utbudet. Sephora är en e-handel (och även fysiska butiker) som lyckats med att träffa sin målgrupp. Deras sajt signalerar tydligt vilka kunder som kan förvänta sig att hitta det som de söker hos dem.

  • Skapa en beskrivning av din drömkund
  • Hjälp kunden att hitta till dig genom design, SEO och SEM för målgruppen

När du vet vem kunden är kan du också göra en mer träffande SEO-analys. Det grundläggande när det kommer till SEO att veta vilka personer det är som hemsidan riktar sig till. Med hjälp av att avgränsa sig i kön, ålder med mera blir arbetet med SEO:n lättare. Och var inte rädd för att verkligen sätta en gräns för vilka du riktar dig till. En sida som inte vill utesluta någon blir lätt otydlig. Martin & Servera är en B2B-nätbutik som satsat stort på content för sin målgrupp, vilket lett till att de blivit en succé. Enligt många har de bättre innehåll idag än flera sajter som riktar sig till konsumenter – och det lönar sig! Kom ihåg att vara uthållig med din SEO-strategi. Det tar tid att bygga upp organiska resultat.

Att annonsera i sökmotorer, det vill säga använda SEM, är ett bra sätt att få nya kunder samt påminna tidigare kunder om din butik. Adlibris syns flitigt i sökresultaten som annonsör och det är givetvis ingen slump. De har hittat en bra strategi som passar dem och det ger en fin return on investmest (ROI) varje gång de väljer att annonsera. Missa inte chansen att välja en lista med riktigt vassa sökord som du sedan betalar för att dina annonser ska synas tillsammans med. Google Ads är enligt de flesta det bästa verktyget för att göra SEM. Här sker med jämna mellanrum stora uppdateringar i hur du skapar effektiva annonser. Du rekommenderas därför att hålla dig a jour eller samarbeta med några som är proffs på SEM.

  • SEO är grundstenen för att få organiska besökare till din e-handel
  • SEM hjälper dig att annonsera och ge erbjudanden till kunder i sökmotorer

Tips 2: Var tydlig med vad du säljer

Om du tänker på H&M är det knappast någon tvekan om vad du kommer att hitta när du surfar in i deras e-handel: Kläder. För att kunna fånga in besökare och få dem att stanna och titta runt bland ditt utbud måste de snabbt kunna avgöra vad de kan förvänta sig att hitta i butiken. Det är inte så bra om en potentiell kund inte förstår vad du har att erbjuda, det leder till att du snabbt tappar dem och den potentiella försäljningen går upp i rök. För att kunden ska förstå vad du säljer behöver du ha en tydlig nisch och hålla dig till den. Istället för att köpa in produkter på måfå som verkar bra, tänk på att de ska passa ihop och gärna komplettera varandra.

Tips 3: Välj din plattform

Låt oss bli ännu lite mer tekniska. För det handlar förstås inte bara om ord och bild eller annonser när det kommer till att skapa en framgångsrik e-handel. Du behöver även ha en solid plattform för din butik. Det bästa är att du väljer en lösning som har allt i ett, det vill säga en färdig butik där kunden kan gå från intresse till köp på ett smidigt sätt. Det finns idag mängder av lösningar att välja på, så läs på om vad som är rätt för din butik. Du som butiksägare behöver känna efter hur pass mycket du vill vara involverad i det tekniska med sajten. Känner du dig osäker kommer du tjäna mycket på att lämna över till någon som hjälper dig med plattformen.

Tips 4: Skapa säljande produktbeskrivningar

Hur viktig är produktbeskrivningen när det kommer till att sälja online? Väldigt viktig, vågar vi påstå. Vi har ofta behov av att läsa på om produkten och alla dess specifikationer. Kanske särskilt om det är en produkt vi inte har köpt förut. Riktigt bra skrivna produktbeskrivningar är alltså A och O när det kommer till att få kunden att slå till och handla just hos dig. Produktbeskrivningstexten är viktig av ytterligare anledningar. Den kan också hjälpa dig ur ett SEO-perspektiv. En beskrivning kan på ett naturligt sätt vara fullproppad av relevanta sökord och leda kunder från exempelvis Google och rakt in på din e-handel. Därför bör du vara väldigt noga med att ha gjort en grundlig SEO när du skapar dina produktbeskrivningar.

Men SEO är inte allt när det kommer till produktbeskrivningen. Den ska även inge förtroende hos kunden. Helst ska du skriva den själv och inte kopiera tillverkarens beskrivning. Det ger en unik text som besökaren bara hittar hos dig. Låt texten vara lättläst och räkna med att många bara snabbt vill scanna av produktens specifikationer. Ställ upp dessa överskådligt. Exempelvis kan du använda fetstil och listor för att ge ögat något att fästa vid. Undvik att besökaren behöver scrolla långt i onödan genom att skapa flikar mer information att klicka på för den som är intresserad. Faktakolla informationen en extra gång och se till att språket är både korrekt och har bra flyt. Det är bara bra om produktbeskrivningen är ett nöje att läsa!

Tips 5: Fokusera på det du kan bäst och välj rätt samarbetspartners

Är du ny som e-handlare eller vill du ge en befintlig onlinebutik ett lyft? Är du eller ni ett litet företag är det lätt att tänka att det sparar pengar att göra allt själv. Det gör det förstås men i det långa loppet kommer intäkterna att drabbas. Du kanske har startat en e-handel och snabbt blivit framgångsrik. För att kunna ta nästa steg i ditt företagande är det av största vikt att du tar hjälp av andra. Genom att fokusera på det du gör bäst kan andra ta över arbetet plattformen, kontakt med leverantörer och annat som hindrar dig som grundare och ägare från att ligga steget före i affärsstrategierna, skapa strategiska samarbeten eller framtida visioner. Ett hett tips är därför att handplocka partners som kan ta din e-handel till nästa nivå.

Hur hittar du då bra partners som lyfter din business? Fråga andra som är framgångsrika vilka de samarbetat med. Välj gärna företag att fråga som är i samma situation som du när det gäller storlek och fas i byggandet av företag. Då ökar chanserna att du får någon som passar dig bra. Du kan även söka på nätet efter förtroendeingivande byråer. Gå in på deras hemsidor och läs om vad de erbjuder. Verkar de veta vad de pratar om? Känns de trygga och som att de kommer kunna leverera? Priset är avgörande för många men vi rekommenderar ändå att väga in andra aspekter tyngre. Tänk på att framgångsrika samarbeten kommer att öka din försäljning och synlighet – vad är inte det värt?

Tips 6: Glöm inte sajtens övriga sidor

Det är lätt hänt att spendera timtals på att skriva produktbeskrivningar och göra dem säljande men glömma sajtens andra sidor. ”Om Oss” och ”Kontakta Oss” är två sidor där det inte får finnas någon som helst tvekan om att du uppger rätt information. Detta inger ett bra förtroende hos kunden och gör dem mer benägna att handla hos dig. Se till att uppgifterna lättillgängliga och har ni flyttat – ändra uppgifterna på hemsidan också. Kolla att kunden kommer rätt om de följer dina länkar till Google eller Apple maps. Precis som på övriga hemsidan är det viktigt att du framhäver din call to action. Vill du att de ska ringa dig eller skicka ett meddelande, låt dessa knappar synas tydligt för att underlätta för kunden.

På Om Oss-sidan ska du lyfta din e-handels story. Gör en ärlig och tilltalande beskrivning av er verksamhet. Har du anställda – lyft dem för att ge sidan en mänsklig touch samt bygga på onlinebutikens trovärdighet med deras utbildningar och erfarenheter. Videoinnehåll växer stort och kan gagna alla dina sidor, framförallt kanske produktbeskrivningarna, men även ”Om Oss”. Varför inte skapa en video där ni presenterar er och e-handeln? Tänk också på att fler och fler surfar in till dig via mobilen, det påverkar hur du bygger upp sidorna. Många idag väljer till och med att göra sidan ”mobile first”-det vill säga skapar den först för mobilen och anpassar den därefter för desktop. Återigen, ha koll på din målgrupp och deras vanor och yngre använder mobilen mer än äldre.

Tips 7: Gör research innan du väljer produkter

Vill du vara säker på att produkterna du säljer på din hemsida konverterar bra? Du kan använda Comparison Shopping Engines som Google Shopping (en sökmotor för produkter) för att se populära produkter och få dig idéer till vad du kan erbjuda i din egen e-handel. Ett annat bra Google-verktyg för e-handlare är Google Trends där du kan se vad folk söker efter i sökmotorn. Ett utmärkt sätt att hitta nya produkter som matchar trender i samhället just nu. Till sist, prova själv hur produkten fungerar att sälja! Innan du köper in stora kvantiteter, varför inte köpa in ett mindre antal som du säljer? På så sätt blir du inte fast med kapital uppbundet i varulager som du inte kan bli av med.

Slutligen: Skapa en e-butik som krossar motståndarna

Konkurrensen är hård idag inom e-handel men försäljningen ökar dramatiskt, vilket gör detta till en perfekt tid att investera i din e-handel. Se till att du vet vem du vill sälja till, inget är så svårsålt som en produkt där köparen inte förstår att de är målgrupp. Med målgruppen i åtanke kan du välja produkter, design, sökord och var du ska annonsera digitalt. Produktbeskrivningen är en nyckel i onlinehandel. Ge den lite extra kärlek och sätt dig in i vad en kund kan tänkas vilja veta om produkten. Med rätt plattform som stödjer ett smidigt och tryggt köp kan du vara säker på att ha bäddat för många nya och återkommande nöjda kunder!