Skip to main content

Stora ändringar som kommer till Google Ads 2019

Att synas, höra och sticka ut i mediebruset blir allt viktigare för företag idag, men hur går du tillväga? Till din hjälp finns en rad olika metoder och verktyg, där Google Ads är ett av de allra största. Google Ads är ett annonsverktyg som lanserades år 2000. Sedan starten har det skett många förändringar och uppdateringar. Det som tidigare var Google AdWords heter numera Google Ads och har slagits samman med plattformarna Google Marketing Platform och Google Ad Manager. Detta skedde under 2018, vilket innebär att det finns många nyheter att ta del av inom området. Tanken med uppdateringarna är att enklare kunna nå ut till sin målgrupp och såväl på datorer som via mobila enheter.

10 nyheter inom Google Marketing

Google Marketing är en sammanslagning mellan plattformerna DoubleClick Digital Marketing och Google Analytics 360 Suite. Tanken är att underlätta samarbetet mellan olika avdelningar i större organisationer, men verktyget kan även användas av mindre aktörer. Vi har bara kommit halvvägs in i 2019, men redan har ett stort antal nyheter och innovationer skett inom Google Marketing. Många av nyheterna rör produktutbudet, men även hela säljprocessen och den nya appen. Dessa presenterades under maj månad i en stor konferens i San Francisco, men du kunde också ta del av nyheterna i livestreamen Google Marketing Live. Om du missade den är det ingen fara. Dels kan du se utdrag från den på nätet, men här nedan presenteras några av de största punkterna som togs upp under livestreamen.

  • Google Ads mobilapp
  • Nya funktioner för lokala kampanjer
  • Discovery-annonser
  • Gallery-annonser
  • Anpassade och utökade målgrupper

Fler och fler väljer att använda sig av mobilen för att söka på produkter och spana in olika företag, men många arbetar även på telefonen när de är på språng idag. Att den nya appen fick stort utrymme under konferensen är därför inte särskilt konstigt. Appen fungerar både till Android och iOS och har som syfte att smidigt låta dig jobba var du än är. Du kan skapa och redigera Google Ads direkt i telefonen, men också få tillgång till notifikationer och rekommendationer som underlättar arbetet. En annan nyhet, lokala kampanjer, innebär annonsutrymmen i Google Maps, vilket gör att lokala kampanjer lättare kan bli tillgängliga för annonsörer, däribland småföretag i närheten av dig. Enligt Google själva har företag redan märkt stora förbättringar och fler kunder genom att använda sig av denna metod.

En av uppdateringarna gällde också målgrupper, där en förbättrad räckvidd gör att de är lättare att utöka. Du kan nå fler kunder med en oförändrad budget, samtidigt som Google Marketing hjälper dig att visa upp rätt produkter för målgrupperna. Det blir också lättare att visa upp rätt produkter för köparna genom en maskininlärning som identifierar vilka produkter som sannolikt är mest relevanta för kunden – detta trots att han/hon inte ens har besökt din hemsida ännu. Enligt Google själva får annonsörer som har lagt till verktyget för detta (dynamisk prospektering) i genomsnitt 20 % högre avkastning på investeringen. Det här var långt ifrån allt som presenterades på Google Marketing Live och här nedan listas ytterligare fem punkter som var av stort intresse på marknadskonferensen.

  • Google Shopping
  • Uppdateringar av annonser i Shopping
  • Djuplänkar i Google Ads-appen
  • Bumperannonser för Youtube
  • Nya kontroller för budgivning

Så fungerar Discovery Ads

Google Discover Feed är egentligen inget nytt, men däremot har detta verktyg uppdaterats och förbättrats under året. Tjänsten innebär att relevant innehåll ska förmedlas till användaren och tidigare har det varit fritt från annonser vilket nu kom att ändras. Annonsformatet i Discovery Ads ger företaget en stor räckvidd (Google Discover Feed har till exempel 800 miljoner användare per månad) och annonserna sprids även på Youtube och i Gmail. Mer om hur det fungerar kan du läsa om i samband med bumperannonser för Youtube här nedan. En sak är i alla fall säker, genom att synas i Google Discover Feed kommer du att nå många fler potentiella kunder inom loppet av kort tid och utan att behöva lägga mer tid på det.

Dra nytta av bumperannonser för YouTube

Youtube är ett omåttligt populärt fenomen som många företag vill dra nytta av i sin annonsering. Nu kan du på ett enklare sätt göra det med hjälp av bumperannonser för Youtube. Faktum är att cirka 90 % av personer som tittar på videos på Youtube säger sig ha upptäckt nya varumärken och produkter där. Med hjälp av nyheten Discovery-ads behöver du inte längre ha en video eller rörlig annons hos Youtube för att marknadsföra dig. Istället kan du lägga upp en bild i kanalen som görs om till en media- och videomix som sedan sprids på Gmail, Discover och YouTube. Det här sparar både tid och pengar för dig och företaget, då Google Ads gör den största delen av jobbet åt er.

Fokus på shopping i annonser

Många personer som använder Google gör det för att söka sig fram till rätt produkter. Detta shoppingbeteende är något som Google Marketing Live lade stort fokus på, inte minst med den nya Google Shopping-upplevelsen. Verktyget gör det enklare för kunder att hitta och jämföra produkter på Google. När de hittar en produkt som de vill köpa kan de själva välja att klicka hem den online, köpa den i butik eller klicka hem produkten direkt via Google. Köpare får en personlig hemsida i verktyget där de kan filtrera bland produkter, ta del av rekommendationer och recensioner från andra kunder och emellanåt se videos om produkten och dess egenskaper. Det här verktyget är till synes ett sätt för Google att utmana den stora shoppingsajten Amazon.

Shoppingannonserna har också fått sig många uppdateringar. Några av dem är utökad syndikering av vissa framhävda annonser, optimering för besök av butiken med hjälp av shopping-kampanjer samt nya funktioner som gör det enklare för kunder att såväl klicka hem produkten online som att köpa den i butik. Showcase Shopping Ads är en del av den nya shoppingfunktionen, vilket gör det möjligt att kunna visa upp produkter för att inspirera potentiella kunder till ett köp. Funktionerna för shoppingannonser utvecklas ständigt för att skapa bättre upplevelser för kunderna och därmed öka chanserna till att de klickar hem produkterna. I början kunde bara en mindre skara företag använda sig av funktionerna, men nu har Google öppnat upp shoppingannonserna så att fler ska kunna nyttja fördelarna med dem.

Interaktiva och visuella Gallery Ads

En nyhet som är tätt kopplad till shoppingannonser är Gallery Ads, det vill säga visuella och interaktiva annonser. Vi vet redan att människor dras till det visuella före text – en bild kan säga mer än tusen ord brukar det heta, och detta drar många företag nytta av. Gallery Ads beskrivs som en kombination av olika innehåll för att engagera och skapa intresse hos potentiella köpare. Med hjälp av galleriannonser kan företag på ett direkt och tydligare sätt än tidigare visa upp vad som erbjuds och vad som är speciellt för just det varumärket. Enligt Google har det visat sig att företag som har en eller flera galleriannonser har upp till 25 % fler klick eller ”swipes” än en annons utan gallerier och andra visuella medel.

Gallery Ads går givetvis att använda såväl på datorer som mobila plattformar, men det har visat sig vara som mest effektiva i det sistnämnda sammanhanget. När vi är på språng och scrollar på telefonen är det bilder vi dras till först och som vi ofta väljer att lägga fokus på. Skillnaden mellan galleriannonser och vanliga annonser är främst att företag får möjlighet att lägga upp flera bilder och dessutom lägga till en swipe-funktion som gör det enklare att bläddra bland bilderna i företagets utbud. En annons kan innehålla fyra till åtta bilder, upp till tre rubriker samt beskrivningar på upp till 70 tecken per bild. Kombinationen av högkvalitativa bilder, slagkraftiga rubriker och inspirerande texter är ofta ett vinnande koncept inom marknadsföring.

Djuplänkar från Google Ads och budgivningskontroller

Google Ads i appformat, som vi pratade om tidigare, har inte bara lanserats och förbättrats för att det ska bli enklare för medarbetare att skapa och uppdatera annonser i stort sett när och var som helst. Många förbättringar har också skett för att underlätta sökandet i appar för konsumenter – såväl potentiella som lojala sådana. Detta sker bland annat genom djuplänkar från Google Ads. Syftet med dem är att göra navigeringen enklare för konsumenter, som direkt kan tas från annonser till en annan relevant sida direkt i telefonen. Djuplänkningen har bland annat testats av det brasilianska företaget Magalu när de upptäckte att allt fler kunder började använda sig av deras app. Djuplänkningen resulterade i en 40 % ökning av köp i deras app.

Sist ut bland uppdateringarna som presenterades på Google Marketing Live 2019 är nya kontroller för budgivning. Automatisk budgivning underlättar och förenklar budgivningsprocessen för företag, då du inte behöver gissa dig till vilka budgivningsgränser som är rimliga för olika produkter. Google har sedan tidigare lanserat en Smart Bidding-teknologi, som använder sig av maskininlärning för att förenkla och optimera processen. Inom området har ett par förbättringar skett. Ett exempel är att du numera kan göra justeringar i budgivningen som är anpassade till specifika kampanjer eller perioder då människor generellt sett shoppar mer än under andra perioder. Ett annat exempel är nya strategier för konversionsvärde samt nya regler för dessa, då de tidigare reglerna inte har varit fullt rättvisa. De nya reglerna låter företag skräddarsy konversionsvärden beroende på företagets mål.

Google Attribution

Många som sedan tidigare är insatta i Google Ads och Google Marketing har med spänning väntat på Google Attribution, som ännu inte har lanserats. Redan under 2017 presenterade Google sin idé med Google Attribution, men ännu har inget hänt. Tanken med funktionen är att den ska låta företagare samla in mer data om sina kunder och på det sättet kunna optimera och anpassa sina auktioner bättre. De senaste åren har dock kantats mycket av integritetsfrågor, vilket också Google har påverkats av. Det här tros också vara en av de främsta anledningarna till att funktioner Google Attribution ännu inte har kunnat lanseras. På Google Marketing Live nämnde till och med Google själva att inte så många nyanseringar hade skett inom området spårning och mätning.

Sammanfattning

Google Ads är ett av världens största verktyg för digital annonsering, och mycket händer inom området. I maj 2019 presenterades flera nylanseringar och uppdateringar inom Google Marketing – som är en av delarna av Google Ads – på en stor konferens i San Francisco. Bland nyheterna hittar vi bland annat annonsformaten Gallery Ads, Shopping Ads och Discoery Ads med fokus på bumperannonser för YouTube. Andra viktiga uppdateringar handlade om Google Ads-appen såväl utifrån ett effektivitetsperspektiv för företags medarbetare som utifrån ett målgruppsperspektiv där djuplänkningar ska underlätta för konsumenter. Budgivningskontroller och lokala kampanjer med utökade och anpassade målgrupper var andra uppdateringar som behandlades under konferensen. Trots många nyheter saknas fortfarande lanseringen av Google Attribution, vilket i mångt och mycket beror på den rådande spårnings- och integritetsdebatten på nätet.