PPC

Google AdWords blev Google Ads

Den 24e juli re-brandades Google AdWords till Google Ads. En förändring som Google delat en månad dessförinnan och som välkomnades med öppna armar.

Google AdWords – alltså numera Google Ads med en ny fräsch logotyp. Men det är inte bara looken som förändrats.

Jag ska fatta mig kort, precis som jag nu också kan göra med det nya namnet: Ads. Vilken lättnad, tack Google!

Ads introducerar Smart Campaigns som standard för framförallt småföretagare och gör en rad förbättringar såväl som förenklingar som i stor utsträckning utgörs av maskininlärning. Med hjälp av maskininlärningen sköter Ads om optimeringen av bild, text och målgrupp för att på ett bättre sätt kunna driva trafik och konverteringar.

Ovanpå det har utseendet förändrats lite grann och vi förväntar oss fler intressanta förändringar vad gäller både utseende och funktion inom kort. Lyckligtvis är grundfunktionen densamma så det är alltså inte en helt ny plattform vi behöver ta in!

Kanske har du redan kollat runt i Ads och de nyheter som introducerats. Har du inte det så behöver du inte oroa dig, kampanjer sedan tidigare rullar på som vanligt.

Förutom Ads så finns nu även Google Marketing Platform som kombinerar DoubleClick och Analytics 360 för er som är bekantade med dessa verktyg.

Mer information om Ads lär det bli framöver, på återseende!

Andreas Hallberg

Andreas Hallberg

Andreas har en bakgrund inom IT, SEO, digital marknadsföring och försäljning. Han jobbar sedan 2016 på Stratega Media.

Lämna kommentar