Hur du lyckas med din annonsering på Facebook

Av oktober 5, 2019 Sociala Medier

Facebook är, när det används rätt, ett av de kraftigaste verktygen för annonsering vi har idag. Det gäller kanske särskilt för mindre företag och e-handlare som inte har resurser att köra massiva kampanjer på stortavlor och liknande. Om du lär dig grunderna kring hur du jobbar med marknadsföring på Facebook, hur du segmenterar och hur du bäst får ut ditt budskap så är det få kanaler som kan slå det gällande ROI (Return on investment). Med rätt taktik kan du lätt mångdubbla vinsten i ditt företag från det du investerar i att köpa Facebook ads. Nyckelorden är personalisering, relevans och targeting. Du måste identifiera din målgrupp, utforma ett anpassat budskap och få dem att snabbt känna att ditt företag är något värt att se närmare på.

Vad ska en annons innehålla?

En bra annons på Facebook flyter in i feeden (det flöde som användaren ser när denne loggar in på sitt konto) på ett naturligt sätt. Du vill vara påträngande utan att det märks. Skapa uppmärksamhet på ett sätt som gör att människor vill besöka din sida eller affär för att se mer av vad du har att erbjuda. För att lyckas med det är den bästa metoden att följa det sätt som ett normalt personligt Facebookinlägg är upplagt på. Det vill säga använd en bild för uppmärksamhet och fyll på med text. Eller lägg upp en video med en länk till det du vill sälja. Se också till att ha med en tydlig ”call to action”, berätta för läsaren vad du vill att denne ska göra.

  • Använd bilder eller video
  • Länka till din sida/produkt
  • Ha med en “call to action”

Bilder är lättast att arbeta med. Precis som i vilken annan annons som helst måste bilden vara av bra kvalitet för att den ska funka. Snåla inte in på detta utan använd en bra fotograf eller betala för en stockphoto-bild. En generell marknadsföringsregel är att kvinnliga personbilder säljer bäst, men det behöver du inte ta för en absolut sanning. Om du jobbar med rörlig bild i din annons gäller det att du är väldigt tydlig med innehållet för att få någon att se den. Konkurrensen om uppmärksamhet är stor. Var inte rädd för att använda humor i din annonsering. Om du skapar något som engagerar användarna tillräckligt mycket och underhåller dem kan det till och med bli så att de frivilligt sprider din annons vidare.

Att ha med en länk till din hemsida kanske egentligen inte behöver påpekas. Men det är givetvis viktigt. En sak som är värd att tänka på är att anpassa länken efter vad du skriver eller vad som sägs i annonsen. Om användaren tror att han eller hon ska komma till en reasida och du har länkat till fullprisartiklar eller till din startsida är risken stor att personen i fråga direkt kommer hoppa tillbaka till Facebook. Ingen vill känna sig lurad eller slösa tid på något de inte är intresserade av. Se också till att ha en tydlig call to action med i annonstexten. En sådan kan vara av typen ”läs mer här” eller ”köp redan idag”. Var tydlig med vad du vill att läsaren ska göra med den information du presenterar.

  • Var relevant
  • Våga använda humor
  • Använd proffsbilder

Mät effektivitet och testa alternativ

En smart strategi när du tar fram din annonskampanj på Facebook är att ta fram flera alternativa annonser och testa dem mot olika målgrupper, på olika tider med mera. Du kommer bli förvånad när du ser vilken stor skillnad små förändringar i innehållet kan göra när det kommer till att locka kunder eller läsare. En formulering kan passa som hand i handske till en målgrupp medan den inte alls fungerar i en annan. En yngre målgrupp är ofta mycket mera benägen att klicka på en videoannons än en äldre, samtidigt som ett nostalgiskt anslag kan vara det som vinner över de senare på din sida. Det är så lätt och förhållandevis billigt att justera en annons på Facebook att det är dumt att låta bli.

Håll koll på budgeten

Det här är väl naturligt för de flesta någorlunda smarta marknadsförare, men det är inte desto mindre viktigt online. Du kan själv styra hur mycket pengar du är beredd att satsa per dag på en annons. Ju mer du lägger desto synligare kommer den bli. Sätt en maxbudget och en minimibudget per dag. Minimibudgeten är till för att säkerställa att du faktiskt får synlighet för din annons. Ju fler gånger den når fram till mottagaren desto sannolikare är det att den ska klickas på. En intressant sak med Facebooks prissättningsmodell för annonser är att populära annonser får rabatt. Facebook älskar när det interageras med innehållet på sidan. Så om du gör en annons som får likes, kommentarer och delningar kommer du spara pengar.

Rikta annonseringen

Målgruppsanalys är marknadsföringens A och O. Du behöver veta hur din potentiella kundkrets ser ut demografiskt för att kunna hitta dem och sälja till dem. Här är en av Facebooks absoluta styrkor som marknadskanal. Du kan göra väldigt detaljerade nedbrytningar gällande vilka som ska se din annons vilket gör att det blir lönsamt även för en liten lokal annonsör, eller en som har väldigt nischade produkter, att marknadsföra sig på ett så pass brett media som Facebook är. Dessutom har användarna angett väldigt mycket data om sig själva som gör att det är lätt att hitta de personer som är relevanta för ditt företag. Säljer du kastknivar? Rikta då annonsen till de som har angett knivkastning eller knife throwing som intressen.

Här kan du också tänka brett och försöka hitta folk som kanske inte vet att de behöver din produkt men som har intressen som gränsar. Vilka mer kan vara intresserade av kastknivar? Scouter kanske, eller militärer, eller folk som gillar sidor som handlar om medeltiden. Andra saker som du kan segmentera på är till exempel ålder, kön, bostadsort, yrke och utbildning. Om din typkund är en medelålders kvinna i Bromölla med universitetsutbildning så kan du nå i princip alla som finns i den målgruppen för en väldigt liten peng. För att kunna sålla ut vilka som handlar av dig och anpassa dina annonser på Facebook till just dem är det alltså bra att samla in information om dem innan du börjar köpa annonsplatsen.

Ha en retargetingstrategi klar från start

En annons på Facebook kommer i de flesta fall inte sälja din produkt. I ett normalläge är det kanske 4-5% av de som följer en länk på Facebook som kommer handla direkt. Det här gör att du måste vara beredd att jobba med en tydlig strategi för så kallad retargeting. Det innebär att du säger till Facebook att du vill att en användare som har klickat på din annons ska få se annonsen X antal fler gånger under en bestämd tidsperiod, till exempel under de kommande två veckorna. Det här följer hur du alltid måste jobba med kommunikationsstrategi. Först arbetar du upp en kännedom om ditt varumärke. Om din målgrupp inte vet att du finns så kommer de heller inte handla av dig.

Du kan sedan gå över till att börja jobba med att bygga ett intresse. Berätta varför de ska handla av just dig och inte av dina konkurrenter. Först därefter kan du räkna med att kunna börja sälja aktivt. Det kan därför vara väl värt att jobba i flera steg med olika annonser beroende på var i retargetingkedjan du befinner dig. Det vill säga att inleda med ett mer varumärkesbyggande anslag där målet är att skapa uppmärksamhet kring ditt företag, och därefter gå över på att skapa mer riktade och säljande annonser till de som tagit steget att faktiskt besöka din sida. På så sätt jobbar du mindre i blindo och har möjlighet att skapa mycket mera kostnadseffektiva och i längden försäljningsdrivande kampanjer.

Använd rätt ”ad objective”

Facebooks ad objectives är en av de mest grundläggande delarna av att annonsera på sidan, och det är också det första du måste ange när du ska köpa en annons. Det här kommer styra både hur din annons beter sig i flödet, men också hur mycket du kommer behöva betala för att den ska synas. De objectives som finns är: Brand awareness, reach, traffic, engagement, app installs, video views, lead generation, messages, conversions, product catalog sales och store visits. Här måste du alltså bestämma dig för vilken typ av kampanj du vill driva. Är du ute efter att bygga varumärke, eller är det direkt försäljning eller klick på din hemsida som du kommer mäta kampanjens effektivitet i? Det styr du via ad objectives.

Om du säljer produkter så är oftast brand awareness, lead generations, räckvidd, conversions och direkta säljmål de saker som är viktigast. Du vill nå många potentiella kunder och helst bara betala för de som faktiskt handlar av dig. Om du däremot jobbar med att marknadsföra en åsikt eller liknande fråga (som om du jobbar på en PR-byrå eller åt ett politiskt parti) så är ofta reach, engagement, meddelanden och besök på den sida du markandsför det som är intressant för dig. Här finns det värde även i kommentarer som är negativa, eller som argumenterar emot dig. För när en användare kommenterar på din sida så syns det ofta även hos dennes vänner vilket ökar spridningen utan att du behöver betala för det. Se dock till att bemöta sådana kommentarer på ett respektfullt sätt.

Använd Facebook Messenger

Facebook Messenger är en särskild kanal på Facebook du kan köpa. I grunden fungerar den på samma sätt fast du kommer in i meddelandefunktionen istället för i Facebooks feed. Det här är en metod som riskerar att kännas mer påträngande eftersom många ser messenger som en mer ”privat” yta. Så iakttag försiktighet när du nyttjar den här möjligheten. Kanalen fungerar väldigt bra i de fall där du faktiskt har möjlighet att svara på eventuella meddelanden som skickas till dig via din annons. Så se till att sitta redo vid datorn, eller se till att din kundtjänst gör det, för att svara på frågor och ge feedback när någon undrar något. Sociala medier möjliggör interaktivitet, var inte rädd för att använda det men se i så fall till att vara mänsklig i din kommunikation.

Copy på Facebook

Sorry copywriters, men Facebook är inte stället för långa och smart skrivna annonser. Här vinner det kortfattade, det kärnfulla och det enkla. Jobba med text som är tydlig med vad den vill, undvik krångliga formuleringar som kräver för mycket tankekraft. På många sätt är det här en tillbakagång till hur man jobbade med kommunikation för flera decennier sedan, mer ”Kom och köp konserverad gröt” än något som kommer vinna guldägget. Med det tillägg att man förr i tiden inte hade tillgång till emojis. Och ja: emojis är ett ofta alldeles ypperligt sätt att kommunicera med på Facebook. De små symbolerna kommer, givetvis beroende på produkt, ha en stor möjlighet att öka uppmärksamheten och läsvärdet i din text.

Andreas Hallberg

Andreas Hallberg

Andreas har en bakgrund inom IT, media och försäljning. Sedan 2016 jobbar han med digital marknadsföring på Stratega.

Lämna en kommentar