Köper du produkter med huvudet, hjärtat eller underlivet?

Av augusti 5, 2016 november 23rd, 2017 Marknadsföring (Allmänt)

Kanske har du precis som vi tagit semester, den svenska sommaren ger både tid för sol och bok. En av böckerna som jag läst denna sommar är Min Hemlighet Petter Stodalen (från Norges bästa jordgubbsförsäljare till att bygga upp en av nordens största hotellkoncerner Nordic Choice) en bok jag kan rekommendera dig att läsa om du vill ha något som är intressant, lättsmält och inspirerande.

Jag har inte tänkt ge er en bokrecension det är inte vår grej och inte min roll här på Stratega Media utan jag tänkte lyfta tre sidor i boken (sidorna 180,181,182) av 279 möjliga sidor.

Dessa tre sidor jag lyfter är inte de bästa sidorna i hela boken men just här lyfts en tanke och en koppling till marknadsföring. Här kommer en teori från Scott Galloway som är marknadsföringsprofessor vid NYU Stern. En teori som är kopplad till Sigmund Freud som såg att vi människor motiveras av instinkter och dessa instinkter handlar om överlevnad och reproduktion och det är dessa två saker alla affärer handlar om.

Professor Scott Galloway har en teori om detta och den är att alla köp vi människor gör är motiverade av huvudet, hjärtat eller underlivet.

Så min fråga till dig som företagare är: Köper dina kunder dina produkter med huvudet, hjärtat eller underlivet?

Huvudet använder vi för att köpa produkter som är baserade på förnuft, produkter vi behöver för att överleva. Så som boende, el, mat, kläder etc.

Hjärtat använder vi för att köpa produkter som ger oss möjligheten att visa omtanke och kärlek. Detta är exempelvis familjeorienterade produkter så som tvättmedel, polarbröd etc.

Underlivet använder vi för att köpa produkter som ökar chansen för reproduktion, produkter som signalerar status, lyxprodukter så som skor från Louboutin, kläder från Christian Dior, klockor från Rolex och bilar från Porsche.  Detta är produkter som säger något om din personlighet snarare än en nödvändig och förnuftig produkt.

Du köper inte en Rolex för den är förnuftig. Du köper den för att du gärna vill signalera till alla kvinnor i rummet att du har betydligt bättre förutsättningar att ta hand om deras kommande barn, än han som sitter bredvid dig med en Swatch om handleden.  Ju mer dina köp motiveras av din sexualdrift desto mindre rationella blir det.

Mer om detta och mycket annat väldigt intressant kan du läsa i boken Min Hemlighet Petter Stordalen. Nu åter till min fråga till dig som läser detta, oavsett om du är företagare eller säljare på ett företag. Av vilken anledning köper era kunder era produkter är det med huvudet, hjärtat eller underlivet?

Lämna en kommentar