Du har väl inte glömt uppgradera till företagsprofil på Instagram?

Av september 14, 2017 november 23rd, 2017 Sociala Medier

För företag blir behovet att synas i sociala medier allt större, och Facebook och Instagram står i framkant. Sociala medier används sedan länge av alla sorters branscher för att nå ut, och har visat sig vara ett väldigt bra sätt att bl a. skapa medvetenhet om varumärket – och samla in statistik för vidareutveckling av marknadsföringen.

Att ta del av statistik kan vara motiverande på flera sätt. Vi ser responsen vi får och vill genast fortsätta utveckla det vi gjort för att öka responsen och få större exponering och sälja mer.

Statistik ger oss svar som vi kan använda för att göra fler motiverade ändringar, och se vilka strategier som funkar och vilka som inte gör det.

Vad du än gör med din statistik och vilket syfte den fyller för dig så kan det vara intressant att ”bara veta” när det kommer till det som berör oss själva.

Så du har väl inte glömt uppgradera till företagsprofil på Instagram?

Under 2016 lanserade nämligen Instagram sitt statistikverktyg. Osannolikt att du har missat det då kan tyckas men så behöver det inte vara.

Det är inte sällan vi uppgraderar konton som har funnits sedan länge till just företagsprofiler för våra kunder. Det gör vi gladeligen såklart, bättre sent än aldrig.

De mest centrala fördelarna med att ha en företagsprofil på Instagram är:

Nå ut bättre till användarna genom att lägga till telefonnummer, e-post och adress (och därmed kunna ge användare en vägbeskrivning) på din företagsprofil

Få statistik över dina följare via Instagram-appen, kartlägg din målgrupp på sociala medier och anpassa annonseringen utefter aktivitet

Ha koll på populariteten när det kommer till inlägg och se i vilken utsträckning du nått fram med ditt budskap

En företagsprofil ändrar inte hur ditt Instagramkonto fungerar och skapar inte heller en ny profil. Det förblir samma hanteringssätt som med ett vanligt konto.

Förutsättningen för att kunna uppgradera är att du helt enkelt har en företagssida på Facebook. På så sätt förknippas ditt konto med att representera ett företag.

Det är alltså nödvändigt att via enheten du ska uppgradera till företagsprofil även är inloggad/kan logga in på Facebook där du har åtkomst till sidan som representerar företaget.

Vanligtvis får du en notis på Instagram om att uppgradera ditt konto till företagsprofil om det är aktuellt, men om du inte får det kan du klicka på kugghjulet på din profilsida och rulla ner i menyn till ”Växla till företagsprofil”.

Instruktionerna som följer därefter är inga konstigheter.

Andreas Hallberg

Andreas Hallberg

Andreas har en bakgrund inom IT, media och försäljning. Sedan 2016 jobbar han med digital marknadsföring på Stratega.

Lämna en kommentar