SEO

Detta behöver du veta om SEO

Av september 5, 2018 Inga kommentarer

Sökmotoroptimering eller SEO (Engelska: Search Engine Optimization), visst låter det bekant?

SEO kan sammanfattas som samlingsnamnet för de olika metoder som får en hemsida att synas högt upp i de organiska sökresultaten.

 

Illustration i Paint av Googles SERP (Search Engine Results Page).

Sökmotoroptimering tar tid(!). Det är inte ett engångsprojekt som kan köras igenom ”lite hastigt” för att sedan bli av med. Att förvänta sig större resultat inom ens 1 år kan vara att hoppas för mycket – beroende på hur du ligger till idag.

Man brukar säga att det är vid två tillfällen din rangordning i sökresultaten kan skifta snabbt: 1. vid en ändring i Googles algoritm 2. om din domän straffats till följd av otillåten SEO.

Går du i tankarna om att köpa SEO-tjänster? Som med allt annat man köper är det viktigt att ta reda på vad man får för pengarna och vad det kommer eller kan ha för resultat.

Speciellt viktigt för dig att veta är att inom SEO går det inte med gott samvete att lova ett specifikt resultat för en placering under ett sökord. Det är tuff konkurrens i princip i alla branscher om att synas högst upp, och det kräver stort engagemang för att bli konkurrenskraftig.

SEO är mer komplicerat idag än var för några år sedan, och minst lika viktigt.

Enligt en studie från 2013 går 91.5% av trafiken till första sidan på Google. Andra sidan får så lite som 4.8%.

33% går till det första organiska sökresultatet.

En hemsida ska inte bara göra bra ifrån sig inom en enskild gren inom SEO, utan många parametrar ska ”klicka” med varandra för att upprätthålla ett bra resultat.

SEO mer komplext än exempelvis PPC (Pay-Per-Click, betalda annonser i Google Ads) där förutsättningarna för att leverera ett specifikt resultat är bättre.

Det bör vara av stor vikt att veta exakt vad du betalar för och vilka ambitionerna med din SEO är.

Sökmotoroptimering + garantier = :S

Med SEO ska du vara aktsam med att godta löften eftersom att ingen kan garantera ett visst resultat. Även om vi som jobbar med SEO känner till många metoder och parametrar så finns det inga garantier för att ”hamna på plats nummer ett inom 12 månader”.

SEO kräver engagemang och kontinuitet när konkurrensen alltid ligger nära inpå.

Vi har konstaterat att SEO tar tid. Inte bara att utföra men också för Google att plocka upp för respektive sida och ”belöna” de framsteg som gjorts.

Strategas exponeringarna på Google ökar avsevärt till följd av innehåll och SEO.

Graf för exponeringar i Google Search Console tillföljd av SEO.

 

Sökresultaten på Google kan variera från person till person. Detta eftersom att Google alltid eftersträvar att leverera ett så relevant sökresultat som möjligt. Dina sökresultat kan till exempel baseras på tidigare sökningar, preferenser i Google-kontot, vart du befinner dig geografiskt, etc.

Betydligt mer trafik till följd av SEO och Content.

Stratega Media trafik från Google Analytics 2017-2018 förenat med SEO.

Googles hemliga algoritm som styr rangordningen

Algoritmen som är framtagen av Google och som ligger bakom  sökresultaten är ytterst hemlig. Google är mycket restriktiva med att släppa information om vad exakt som kan gälla. I ett tidigare inlägg gick jag in lite grann i det ämnet för dig som är nyfiken.

Olika metoder har olika värde som påverkar hur pass effektiva de är. Google har sagt att delningar på sociala medier inte räknas som individuella länkningar och är därför tekniskt sätt mindre effektiva. Samtidigt finns det omständigheter som kan leda upp till att sociala medier boostar din ranking. Blir något populärt på sociala medier kommer folk sannolikt att länka till det, vilket då ger dig ett lyft.

Den som levererar SEO måste säkerställa att hemsidan följer Googles riktlinjer. Ambitionen ska såklart vara att på sikt genom att jobba med beprövade SEO-metoder öka sannolikheten att rangordnas högre i Googles sökresultat för de sökord man valt att satsa på.

Googles riktlinjer för webmasters hittar du här. Följer du riktlinjerna hjälper du Google att hitta, indexera och rangordna din hemsida på bästa sätt. Google är även tydliga med att informera om otillåtna tillvägagångssätt.

On-Page SEO

Det som görs på hemsidan och som direkt påverkar hur sökmotorn och användarna uppfattar din hemsida. Det kan vara alltifrån hemsidans struktur, navigation till rubriker m.m.. Det som väger tyngst inom on-page är innehåll, sökord, och hur du använder dessa sökord.

En bra informationsarkitektur är vad som gör skillnaden mellan att en kund stannar på din hemsida, eller går över till en konkurrent. Kort sagt bygger det på att det är lätt att hitta vad man söker efter, information om detta och hur man går vidare efter det.

Off-Page SEO

Det som görs utanför hemsidan för att påverka sökmotorerna. Framförallt handlar det om länkningar som vi kommer gå in på lite senare och att dela sitt innehåll i sociala medier, gästblogga, influencer marketing m.m.

Medan vi inte känner till hela algoritmen Google använder för att ranka innehåll, finns det enligt Moz data som tyder på att off-page SEO sannolikt står för över 50% av rankingfaktorernas vikt.

Keyword Research

Keyword research är en hörnsten inom SEO vilket din strategi ska grunda sig på. Att ta reda på vilka sökord du vill ranka för och huruvida de är populära är vanligtvis också där går fel. Här är det viktigt att ta hjälp av verktyg såsom Google Trends för att se vilket sökord som är mest värt att satsa på. Undvik typiska misstag för att spara både tid och pengar.

Exempel för Intresse över tid i Google Trends.

Bra och Dålig SEO

Det finns bra och dåliga metoder inom sökmotoroptimering. De dåliga ska givetvis undvikas till fullo eftersom att risken att domänen straffas av Google är hög.

Med otillåtna metoder vill ”skojare” påskynda resultat och därmed kringgå systemet. Tilldelas man en så kallad ”Penalty” så är vägen tillbaka till sökresultaten väldigt kantig. Med andra ord, undvik det – i längden är effekten allt annat än positiv.

”Black Hat SEO” (Dåliga metoder som ska undvikas)

  • Köpta länkar (länkar från egentligen vad som helst eller sajter med dålig relevans/kvalitet som tar betalt för att länka till din hemsida)
  • Keyword stuffing (En mängd sökord som läggs in i hemsidans meta-taggar, synlig content eller länkar på sidan i syfte att få en orättvis fördel i sökmotorerna för dessa sökord)
  • Negativ SEO (Exempelvis att köpa dåliga länkar med spam till konkurrenternas hemsida)
  • Duplicerat innehåll (Exempelvis att kopiera inlägg från andra sidor och lägga upp på sin egen)
  • Cloaking (En teknik för att visa ett annat URL/innehåll till search Engine Spiders än vad användaren ser).

…Med mera, listan kan göras lång. Det finns med andra ord många tekniker för att göra SEO på ett fult sätt. Google blir allt bättre på att identifiera och blockera dem. Google blir också bättre på att straffa de domäner som använder ”black hat seo”.

”White Hat SEO” (Bra metoder som ska användas)

  • Leverera unikt och relevant innehåll på din hemsida till dina besökare
  • Använda tydliga meta-taggar som beskriver innehållet på sidan
  • Ha en bra och lättnavigerad struktur på hemsidan som gör det enkelt för besökare att hitta rätt
  • Använda headings korrekt genom att berätta för sökmotorer vad sidan handlar om och vilka rubriker som är viktigast
  • En snabb, mobilanpassad hemsida som går igenom en säkeranslutning (https)
  • Naturliga och relevanta ingående länkar från exempelvis samarbetspartners hemsidor
  • Alt-attribut som beskriver dina bilder

…Med mera, återigen kan listan göras lång. Det finns med andra ord många tekniker för att göra SEO på ett bra sätt. Google jobbar hårt för att förbättra sökresultaten och ge plats åt de som gör ett grymt SEO-jobb.

Länkuppbyggnad

Avsnittet länkuppbyggnad är som alla andra avsnitt inom SEO; mycket omfattande. Här skrapar vi bara på ytan.

Länkar väger tungt för en sökmotor förutsatt att det är bra länkar. Rent av dåliga länkar däremot kan ha helt motsatt effekt. En bra länkuppbyggnad bygger på både interna och externa länkningar. En extern länk är helt enkelt att ett annat domän länkar till ditt, och en intern länkning är att du inom ditt eget domän länkar till en sida under ditt domän.

Blir du erbjuden länkuppbyggnad som tjänst gäller det att se upp och säkerställa vilka länkarna är och varifrån de kommer. Varje länk har ett värde som bygger på flera parametrar. Implementeras många irrelevanta länkar med dålig auktoritet så kommer skillnaden i längden inte bli särskilt stor.

Tvärtom kan den strategin bli skadlig för din hemsida. Köp aldrig länkar! Köpta länkar strider mot Googles policy och din domän riskerar att straffas.

Varumärkesbyggande är förenat med SEO

”If you build a brand, a lot more people will Google for your name and you’ll find that your website will rank higher.”

Innan du köper SEO-tjänster ska du veta vad det faktiskt innebär och såklart vilka åtgärder som planeras tillämpas för att just din SEO ska bli så bra som möjligt.

Andreas Hallberg

Andreas Hallberg

Andreas har en bakgrund inom IT, SEO, digital marknadsföring och försäljning. Han jobbar sedan 2016 på Stratega Media.

Lämna kommentar