Skip to main content

Google My Business och varför företag MÅSTE ha det

Sedan lanseringen av Google My Business 2014 har plattformen fått en alltmer betydande roll för konsumenterna och däri SEO. En GMB-profil kan man säga verkar som en direktlänk mellan kund och företag för att leda in trafik, samtal och bokningar.

Vad är Google My Business?

Vi brukar säga att GMB är ditt digitala visitkort. I många fall behöver användarna inte gå in på din hemsida (även om mer trafik är önskvärt kan du ändå få nya kunder via enbart Google My Business) för att komma i kontakt med eller få mer information om ditt företag.

GMB är den vyn (liknas vid ett stort ”kort”) som kommer upp till höger i sökresultaten på Google om du exempelvis söker på en bransch, tjänst, eller ett företag.

Finns det flera alternativ i din sökning som har GMB så hamnar resultaten (från GMB) i en ruta under annonserna från Google Ads där företagen ’tävlar’ om att placera sig högst upp i listan.

12 skäl till att du måste ha Google My Business

  1. Presentera ditt företag med logotyp, bilder och beskrivning
  2. Länka till din hemsida för mer värdefull trafik
  3. Lägg upp ordinarie öppettider och särskilda öppettider
  4. Direkt kopplat till ditt företags telefonnummer
  5. Visa din adress och vägbeskrivning
  6. Kan kopplas till sociala medier såsom Facebook
  7. Svara på frågor som ställs av användarna som alla som söker kan ta del av
  8. De 5% främsta lokala företagen inom en kategori har möjligheten att få utmärkelsen ”Lokal Favorit” (Nyhet som lanseras 2019)
  9. Skylta med dina erbjudanden och promotions
  10. Bedriver du exempelvis hotellverksamhet? Visa varför just du är bäst och låt användarna boka hotell direkt via GMB
  11. Uppmärksammas bland övriga lokala företag i din bransch genom att välja en relevant kategori (bransch)
  12. Bra för SEO och du gör Google glada med en komplett GMB-profil

Google My Business finns redan för mitt företag, men jag har inte lagt till det själv. Hur kommer det sig?

Google har ett program som kallas för ”Local Guide” där privatpersoner kan engagera sig i att bidra till Googles plattform, i synnerhet GMB. Chansen är därför stor att någon som engagerar sig detta programmet har lagt till er på kartan och därmed har en GMB-profil genererats.

Ha i åtanke att dessa profiler varken är kompletta eller verifierade. Du som ägare till företaget kan gå igenom en verifieringsprocess och få full kontroll över ditt digitala visitkort. Sådan verifiering sker normalt via en kod som skickas på post eller via telefon beroende på vilken koppling som finns till företaget.

I vissa fall verkar det som att Google per automatik har lagt till lokala företag utifrån egna data vilket i sin tur genererat GMB.

Informationen på mitt Google My Business stämmer inte. Hur går jag tillväga?

Är du inte verifierad ägare till GMB-profilen så behöver du verifiera dig först innan du kan göra ändringar som publiceras direkt. Vi som mediebyrå kan hjälpa dig med verifieringsprocessen samt att hålla ditt digitala visitkort uppdaterat, året om, säsong för säsong.

Kostar det att ha Google My Business?

Plattformen är helt gratis och det som krävs för att använda den är helt enkelt ett registrerat företag. Däremot finns det många företagare som varken har tid med att skapa, uppdatera eller komplettera sin GMB eller som behöver hjälp i sin verifieringsprocess. Där kan vi som mediebyrå vara behjälpliga för att se till att ditt företag har en komplett profil som attraherar nya och befintliga kunder.

Jag har ingen hemsida. Kan jag länka GMB till min företagssida på Facebook istället?

Sist jag provade (slutet 2018) var det inga problem att länka GMB till en företagssida på Facebook. GMB i sig har även ett lätthanterligt verktyg där du kan skapa en form av hemsida om du saknar en. Dock rekommenderar vi att du har en SEO-anpassad hemsida för att kunna presentera din verksamhet på ett tydligare sätt och även ta mer plats i den organiska söklistan.

Mitt företag har flera filialer runtom i Sverige. Kan jag ha flera GMB för samma företag?

Självklart. Vi har kunder som har över 100 filialer och då behövs givetvis ett digitalt visitkort per filial för att hänvisa kunder rätt beroende på vilken ort de söker ifrån.

Har du många filialer för ditt företag kan du ladda upp flera GMB-profiler samtidigt genom .CSV uppladdning. Det innebär kort och gott att man laddar ner en mall från Google som man färdigställer i Excel med varje filials uppgifter. På så sätt sparar du flera timmars arbete!

Mitt företag har fått dåliga recensioner på GMB. Vad ska jag göra?

Om du misstänker att recensionerna är sabotage kan du rapportera dem till Google för granskning. Granskningar kan dröja upp till ett par månader. Google ryktas även ha ett automatiserat system för att upptäcka systematiskt missbruk av recensionssystemet.

Har du fått en negativ recension är det effektivaste sättet att bemöta den och ta reda på anledningen/lösa problemet på bästa sätt. Antingen direkt via recensionssystemet eller om du vet vem personen i fråga är kanske ni har kontakt över telefon.

Ibland får man acceptera att kritiken finns där och ta lärdomar av den.

Kan jag få fler av mina kunder att lämna recensioner, och har recensionerna en inverkan på min GMB-placering?

Vet du om att en kund är nöjd och ni har haft ett bra samarbete så är det enklaste sättet att fråga personen direkt. Be om en recension på Google, du kanske vill understryka att de inte behöver motiverar den utan 5-stjärnor räcker gott och väl!

Recensioner har en viss inverkan på hur din GMB-profil rangordnas i sökresultaten. Rangordningen visar sig och spelar givetvis roll när fler företag likt ditt kommer upp som ett alternativ bland sökresultaten. Normalt sätt handlar det om flera lokala företag inom samma bransch som har GMB. T.ex. om du söker ”Frisör i Växjö”.

Behöver du hjälp med eller veta mer om Google My Business för ditt företag? Kontakta oss så hjälper vi dig.