Hur du gör Keyword Research för din SEO

Av augusti 5, 2019 SEO

Det blir allt viktigare att synas på internet, men det blir också allt svårare eftersom antalet sidor med bra SEO ökar i hastig takt. Oavsett om du driver ett företag eller har en blogg är det viktigt att dina kunder, eller läsare, enkelt och snabbt kan hitta dig online när de söker efter en produkt eller tjänst som du erbjuder. Genom att använda dig av SEO, sökmotoroptimering, kan din sida rankas högre i sökmotorernas sökresultat. På så vis kan du öka dina chanser till att få många fler besökare, och därmed nå fler potentiella kunder. För en nybörjare kan det vara svårt att veta hur du ska gå tillväga för att maximera din SEO. Du måste till exempel använda dig av de korrekta nyckelorden vilka du hittar du genom att känna din målgrupp.

Keyword research – en grundläggande byggsten för bra sökmotoroptimering

Som alltid när du börjar med ett större projekt är det viktigt att ha en tydlig plan och ett syfte. I det här fallet vill du bli synlig för potentiella kunder när de använder sig av sökmotorer så som Bing eller Google. Att komma högt upp i sökresultaten ökar dina chanser att personer besöker din hemsida markant. Över 90 % av alla som söker på Google klickar nämligen på den översta länken som kommer upp. För att lyckas uppnå målet om mer synlighet måste du välja ut nyckelord som passar din hemsida, din tjänst eller dina produkter. Nyckelorden är vad du tror att dina kunder kommer att söka efter, och därför måste du utföra en sökordsanalys för att finna de bästa nyckelorden för just din hemsida.

  • Vilka ämnen och ord använder människor när de söker efter något som är förknippat med din hemsida?
  • Använd ämnena för att definiera nyckelord
  • Ta hjälp av olika verktyg för att definiera användbara nyckelord
  • Tänk över vilka nyckelord som du vill förknippas med, och vilka som du vill undvika

Låt oss säga att du har en hemsida som handlar om bröllopsfotografi då du arbetar som bröllopsfotograf. För att påbörja en keyword research kan du använda dig av YouTube och Googles sökrutor. Du skriver helt enkelt in ”bröllopsfoto” i sökfältet, och upp kommer sökord som är frekvent använda. Här finns kanske sökord som ”bröllopsfotograf pris”, ”bröllopsfotograf stad” eller ”bröllopsfotografi inställningar”. Genom att fortsätta vara kreativ kan du söka med olika böjningar, eller olika varianter på de ämnen som din hemsida handlar om. Du kan på så vis få fram mer specifika sökord, eller nyckelord, att använda dig av. Ibland kan du märka att felstavningar, särskrivningar eller ofullständiga meningar är populära sökord. Ibland kan det vara en fördel att på något vis inkludera dessa sökord i din text på hemsidan.

Du måste dock noga överväga om du på ett snyggt sätt kan använda dig av dessa eller ej eftersom de kan få din hemsida att se oseriös ut. Ett exempel skulle kunna vara att ”bröllop fotografering” är populärt. Då kan du istället skriva ”fotografering av bröllop” och på så vis slippa särskriva det på din hemsida. Du kan också hitta fler sökord att använda i din sökordsanalys genom att klicka på ett sökresultat på till exempel Google. Scrolla sedan längst ned till sidan och se vilka övriga sökresultat som sökmotorn rekommenderar och klicka dig vidare. På detta vis kan du måla upp ett träd av många användbara ord som du kan använda i din sökmotoroptimering. Det här måste du göra för alla sidor på din hemsida, eftersom undersidornas ämnen kan skilja sig åt.

  • Brainstorma fram ämnen och sökord som passar din hemsida
  • Skriv gärna ned orden, eller fraserna, som du kommer fram till i ett dokument eller på ett papper för att få en bra översikt

Verktyg för keyword research

Att göra en bra keyword research är väldigt viktigt då hela din SEO bygger vidare på dina nyckelord. Förutom att använda dig av metoderna ovan, där du använder dig av olika sökmotorer eller andra hemsidor för att hitta bra keywords, finns även speciellt framtagna verktyg för detta ändamål. Det mest välkända verktyget är nog Googles Keyword Planner som hjälper dig hitta fler sökord samt visar hur populära de är. Sökordsplaneraren är gratis – du behöver ett Ads-konto för att kunna använda den men du behöver inte betala för några annonser.

Välj att söka efter nya sökord med hjälp av en fras eller kategori. Du får då fram en lång lista på relaterade ord, tillsammans med information om sökvolym och konkurrens. Du kan också skriva in en konkurrents hemsida för att se vilka sökord och vilket innehåll som är populärt på den hemsidan. Det finns också andra sökordsplanerare som kan vara värda att prova, exempelvis Ubersuggest där du både kan använda ”keyword ideas” och ”content ideas” – den senare kan ge dig tips på innehåll som du kan fylla din hemsida med.

Trender

För att välja bra sökord krävs det att du även tar trender med i beräkningen när du gör din sökordsanalys. En trend förklarar helt enkelt om ditt sökord är på väg nedåt i popularitet eller om det ökar i popularitet. Självklart vill du välja ett sökord som blir allt mer populärt, och som kan ge dig fler klick och besökare i framtiden. En fördel med att använda sökord som har en positiv trend är att de kan ha en låg keyword difficulty, vilket betyder att detta sökord kan vara det perfekta ordet för dig. Det kan dock vara svårt att själv ta reda på vilka sökord som trendar uppåt eftersom ett populärt sökord inte nödvändigtvis behöver trenda uppåt. Google Trends är ett gratis verktyg som hjälper dig att hitta bra sökord i detta avseende.

Keyword difficulty

I din jakt på de perfekta sökorden kommer du att påverkas av vad som kallas för keyword difficulty. Under din keyword research kommer du att stöta på många olika sökord och vissa av dessa har en så kallad hög svårighetsgrad. Det betyder att de är välanvända och att det vore svårt för dig, som har en ny sökmotoroptimerad hemsida, att rankas högt i sökresultaten med detta sökord. Det är därför viktigt att finna sökord som har en låg svårighetsgrad, men som ändå är välanvända och som har en positiv trend, då detta gör att du kan få fler besökare. Du kan exempelvis använda dig av Ubersuggest, söka efter ett sökord och få reda på vilken svårighetsgrad som ordet har. Det finns dock fler knep för att skapa bra sökord med låg konkurrens.

Korta och ospecifika sökord, eller söktermer, har generellt en mycket hög keyword difficulty. Om vi återigen föreställer oss att du arbetar som bröllopsfotograf så är detta ord väldigt generellt och har en hög svårighetsgrad. Ju mer du specificerar ditt sökord, och skapar en längre sökterm, desto lägre brukar svårighetsgraden bli. Du kan exempelvis lägga till något som utmärker just dig och din hemsida som gör att du får en längre sökterm. Exempelvis kan du använda dig av ”bröllopsfotograf Västra Götaland”, ”boka bröllopsfotograf i Göteborg” eller ”bröllopsfotograf Göteborg film” om du även filmar bröllop. Det är bra att ha en varierad mix av sökord som består av ett ord, några få specifika ord och även några långa söktermer. Det brukar dock vara svårast att komma på bra söktermer som består av tre till fyra ord.

White Hat och Black Hat SEO

När du gör din keyword research kommer du att behöva noggrant överväga hur du ska använda de sökord som du väljer. Att förbättra sin hemsidas SEO är nämligen inte helt laglöst land då sökmotorerna faktiskt straffar de hemsidor som de anser utnyttjar systemet, eller som de anser spammar. Det går alltså inte att fuska och överdriva när det kommer till sökmotoroptimering då det kommer att straffa sig i längden eftersom din hemsida hamnar långt bak bland sökresultaten. Det är också därför det är viktigt att kolla upp de SEO-företag du eventuellt vill anlita. Om företaget inte gör ett bra jobb kan du få stora problem med din hemsida. Bra och rättvis SEO kallas för White Hat, medan den dåliga kallas för Black Hat.

Så vad exakt är Black Hat SEO? Det är svårt att säga exakt vad bra och dålig SEO är eftersom algoritmerna som exempelvis Google eller Bing använder sig av är topphemliga. De flesta sökmotorer har dock en guide till hur du ska göra, och vad du ska undvika. Exempel på Black Hat är att du ljuger för besökaren genom att använda SEO som inte stämmer överens med hemsidans innehåll, att du överanvänder sökord eller att ens söktermer leder till en hemsida som i princip enbart är fylld med annonser och adlinks. En besökare som möts av en sida med enbart annonser och försäljningsknep blir troligtvis besviken. Själva kärnan i White Hat är att du ska ge besökaren det den förväntar sig utifrån din sökmotoroptimering och att besökaren ska få något av värde från hemsidan.

Relaterade sökord

När du arbetar med sökmotoroptimering och sökordsanalys är det enkelt att bara fokusera på just det du säljer eller själva kärnan i din tjänst. Utan att använda osanna sökord i din SEO är det viktigt att även använda dig av relaterade sökord. Relaterade sökord handlar fortfarande om samma ämne som din hemsida, men är inte specifikt inriktade på just din produkt eller tjänst. Som bröllopsfotograf kan relaterade sökord handla om porträtt- och familjefotografering eller något liknande. Relaterade sökord är viktiga att ta med i din keyword research eftersom du även vill fånga upp kunder när de inte söker efter exakt dina specifika sökord. Eftersom du ändå håller dig inom samma ämne kan dessa personer få upp ögonen för dig och bli intresserade av det du erbjuder, antingen nu eller i framtiden.

Att maximera synlighet med bra sökord

Om du kommer över riktigt bra söktermer under din sökordsanalys kan du använda dessa för att maximera din synlighet på internet. Du har kanske sökmotoroptimerat din hemsida med sökord som har låg konkurrens, samtidigt som de trendar. Du har troligen placerat dig högt i sökmotorresultaten på till exempel Google. Du kan då passa på att skapa innehåll även för andra sökmotorer. Detta gör att du även kan rankas högt hos dessa, vilket gör att du kan få fler besökare. Oavsett om du väljer att själv arbeta med din hemsidas SEO, eller anlita ett företag, så hoppas vi att vi ökat din kunskap kring just keyword research och sökmotoroptimering med denna artikel.

Stratega Media

Stratega Media

Vi levererar uppdaterad digital marknadsföring och hjälper företag investera i rätt media för att uppnå affärsmålen. För att det är orimligt att placera pengar i kanaler som inte ger effekt.

Lämna en kommentar