För den som driver företag idag handlar allt om att synas. När någon gör en sökning på nätet vill du att så många som möjligt skall komma till ditt företags hemsida. För att göra detta finns en rad olika marknadsföringsstrategier att ta till, en av dessa är sökmotoroptimering. Det handlar i stora drag om hur din hemsida är uppbyggd och att komma så högt upp i sökresultaten som möjligt. Den andra metoden är PPC eller Pay per click vilket är en tjänst du betalar för. Det handlar också om att komma högt upp i söklistorna men du får betala till de hemsidor som marknadsför din sajt. Vilket som är bäst för dig beror mycket på vilken typ av företag du driver och vilken budget du har.
Vad är SEO?
De flesta företagare har någon gång stött på förkortningen SEO, Search Engine Optimisation. Det har varit i ropet länge och såväl stora företag som influencers och bloggare använder sig av SEO. Oftast har de riktigt stora företagen som också har större ekonomiska medel, köpt in tjänsten och gjort ett grundligt arbete för att optimera sina hemsidor. För att kunna konkurrera med dessa är det därför mer eller mindre ett måste att använda någon form av sökmotoroptimering på din hemsida idag. Allt handlar om att komma högt upp i sökresultatslistan. När en person använder sig av sökord som är relevanta för din verksamhet vill du att din hemsida skall visas så högt upp som möjligt. Det är sällan vi scrollar ner i listan, normalt tittar vi bara på de två översta länkarna. Därför är SEO otroligt viktigt för att generera besökare. Något förkortat kan SEO delas in i två olika delar:
- Uppbyggnaden av din hemsida (texter, bilder, design, användarvänlighet)
- Hur många som länkar till din hemsida (hur populär den är, hög kvalité på innehåll)
Med andra ord handlar inte SEO enbart om att använda rätt sökord i texten på din sida. Det är snarare den samlade bilden av hur väl din hemsida fungerar, hur den ser ut och hur bra innehåll den levererar som är SEO. Därför krävs ett bredare angreppssätt för att öka trafiken till din hemsida, exempelvis behöver du se över hur väl din hemsida rent tekniskt står sig i förhållande till andra populära hemsidor. Detta kräver ofta teknisk kunnighet om hemsidors uppbyggnad samt vilka certifikat och plug-in system som kan behövas. För de allra flesta företagare kan detta låta som rena grekiskan och därför kan det vara en god idé att ta hjälp av någon som specialiserat sig på just SEO. Det lönar sig i längden.
Om du själv önskar att jobba med SEO rekommenderar vi dig att följa nedanstående lista, steg för steg. Även om det kan kännas svårt och krångligt är det enda sättet att få till en riktigt bra sökoptimering. Kör du fast någonstans så vet du vad du behöver hjälp med och kan då begära stöttning av en marknadsföringsexpert. Det finns också många tips att hämta på nätet om SEO och driver du en hemsida via WordPress kan du ladda ner Yoast som hjälper dig att skapa ett optimerat innehåll. Många stora SEO-företag erbjuder också utbildning inom ämnet, exempel på ett sådant företag är Moz.com där du har möjlighet att lära dig SEO från grunden.
- Först och främst – ha klart för dig vad syftet med din hemsida och verksamhet är! Detta är grunden som du sedan bygger på.
- Ta reda på din nuvarande trafik till hemsidan via Google Analytics
- Se över om hemsidan är tekniskt bra? Hur snabbt laddar den? Är den mobilanpassad?
- Gå vidare till hemsidans innehåll, är det relevant för besökarna?
- Var ärlig, är innehållet uppdaterat och engagerande?
- Se över så att dina sökord och nyckelfraser återfinns på hemsidan!
Fördelarna med SEO
I det långa loppet handlar det om att den trafik du driver till din hemsida sedan skall generera sälj, samarbeten eller annat som ditt företag behöver för att verksamheten skall rulla. Genom att öka trafiken till din hemsida kommer fler potentiella kunder i kontakt med dina tjänster vilket kan resultera i ett köp. SEO är dessutom en gratislösning till skillnad från andra sökmotorstrategier, däribland PPC som vi kommer ta upp lite längre fram. Det är först om du tar hjälp av någon expert som SEO kostar. Andra fördelar är att du verkligen får en djupinsikt om din hemsida och när du väl lärt dig hur du gör så är det lätt att göra ändringar själv vilket du sparar pengar på. Dessutom är resultaten oftast långsiktiga.
Bra och dålig SEO
När det gäller SEO är det viktigt att känna till att det finns både bra och dålig sådan. En dåligt gjord SEO kan resultera i en ”Penalty” från Google vilket ger dig en uppförsbacke när du ska rätta till saker och ting. Det som klassas som dålig SEO är inte särskilt svårt att undvika om du vill vara ärlig med din verksamhet och inte lura dina kunder. Här är fyra saker du därför inte ska göra: 1. Kopiera text från andras hemsidor och klistra in på din sida, 2. Missbruka sökord och nyckelfraser i din text, det förstör textens trovärdighet, 3. Genom betalning låta dåliga eller icke-relevanta hemsidor länka till din hemsida, 4. Inte ge fel information till sökmotorn så att din hemsida visas trots att den inte är relevant för sökningen (Cloaking).
Vad är då PPC?
PPC är en förkortning för engelskans ”Pay per click” och är, till skillnad från SEO, en tjänst som alltid kostar pengar. Kort sagt betalar du som företagare för att hamna längst upp i söklistorna och för de sajter som gör reklam för dig får du betala för varje klick någon gör på din hemsidelänk. Detta kan bli potentiellt kostsamt men det går att begränsa tjänsten om du har en begränsad budget. PPC är idag den vanligaste annonsformen på nätet och du ser ofta resultat direkt. Det finns många olika PPC-nätverk att använda sig av, det mest kända är kanske Google Ads men du kan också annonsera via sociala medier som Facebook och Youtube. För företag som vill nå ut med sina tjänster och produkter är detta en enkel och kostnadseffektiv väg att gå.
Du har möjlighet att nå väldigt många personer och dessutom kan din betalda kampanj visas för en utvald målgrupp. Det sistnämnda är viktigt när det kommer till PPC, för om inte kampanjen optimeras för rätt målgrupp finns risken att den visas i helt irrelevanta sammanhang. Därför är det viktigt att du som använder dig av PPC är införstådd med att det inte enbart är en snabb och enkel marknadsföringstjänst som ska ge snabba resultat. Det kräver faktiskt en hel del optimering av kampanjen för att PPC skall komma till sin rätt. Beroende på målgrupp kan kampanjen behöva ändra sitt innehåll utifrån faktorer som tidpunkt, engagemang från följare med mera. Så för att ligga i framkant behöver du som företagare ändå lägga tid på din PPC.
I jämförelse med SEO – vilken metod ska du välja?
När vi ställer två strategier emot varandra är det ofta du som läsare vill veta vilken som är bättre än den andra. När det kommer till sökmotoroptimering är detta svårt eftersom det givna svaret är – det beror på! Det beror på ditt företag, ditt syfte och din budget. Stora företag kombinerar ofta SEO och PPC för att få bästa möjliga resultat eftersom båda alternativen har sina starka positiva sidor. Beroende på var ditt företag befinner sig idag i rankning på sökmotorer kan du behöva välja mellan någon av metoderna. PPC kan ge ditt företag en rejäl skjuts uppåt och driva trafik till din sida direkt, med andra ord kommer resultaten omedelbart. Om du däremot redan har en bra trafikströmning kan det vara läge att jobba mer med SEO.
Eftersom SEO snarare är långsiktig och ger resultat först flera månader senare är inte detta förstahandsvalet för den som snabbt vill boosta sin sida. Det är däremot fortfarande viktigt för att hålla sidan uppdaterad och relevant i sökningarna så därför utesluter inte det ena det andra. För den som är riktigt duktig på SEO kan resultaten visa sig långt snabbare, men då behöver du redan ha en grundläggande förståelse för hur det fungerar. Med andra ord behöver du, innan du tar ställning till vilken metod du skall använda, ha en god insikt i ditt företag, din hemsida och ditt syfte. För om inte detta är tydligt från början kommer du förlora både tid och pengar oavsett om du väljer att satsa på SEO eller PPC.
Ekonomiska för- och nackdelar
Låt oss börja med att säga att oavsett vilken metod du väljer så kommer den att kosta dig någonting, antingen i tid eller i pengar. När det gäller metoden SEO kan det kännas värt att lära sig dess konst för att sedan kunna göra alla ändringar själv. Givetvis sparar du på detta sättet pengar men däremot kostar det dig i tid och engagemang. Visserligen har du alltid kvar din kunskap om SEO vilket gör att det inte är slöseri med tid. Frågan du behöver ställa dig är dock om du anser dig ha den tiden att lägga på att lära dig denna strategi från grunden. Å andra sidan, genom att anlita ett proffs som visserligen kostar en summa kan ändå resultatet väga över detta och din ROI blir hög.
När det gäller PPC metoden är det lätt att tro att denna är den dyra modellen, framförallt eftersom du måste betala för den. Däremot har det visat sig att kostnaden för PPC har sjunkit de sista åren vilket gör att den är förmånlig att använda i relation till ROI. Genom att verkligen rikta kampanjer mot målgrupper är chansen större att locka köpstarka kunder än genom exempelvis en reklamannons i en lokaltidning. Något som dessutom kan vara riktigt dyrt. Hur mycket en sökmotoroptimering kostar beror på olika faktorer varför många företag inte kan lämna ett fast pris direkt. Men något de flesta är överens om är att oavsett vilken optimeringsmetod du väljer bör den ses som en investering för företaget snarare än som en kostnad.
Bra att veta
2018 genomfördes en studie av marknadsföringsgurun Rand Fish på hur användare var benägna att klicka på en länk eller inte. Studien genomfördes med Googles sökmotor och visade på följande: 62,2 % klickade vidare på organiska länkar (SEO optimering), endast 2,8 % valde att klicka på PPC annonser och 35 % klickade inte vidare alls. För dem som använde sig av mobilen var den sistnämnda kategorin så hög som 60 %. Studien visar alltså tydligt att betalda annonser är mindre populära samt att en stor del väljer att inte klicka alls. Det finns även de experter som talar om inlärda beteenden hos människor som kontinuerligt väljer bort ads. Detta gör att det blir extra viktigt att skapa relevant och utstickande innehåll som med hjälp av rätt sökmotoroptimering når målgruppen.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan sägas att svaret på frågan om vad som är bäst för ditt företag baseras på nuläget. Vad är ditt företag i behov av? Båda metoderna vi tagit upp i denna post har starka fördelar på sitt håll och kan vara framgångsrika i jakt på ROI. Det allra bästa alternativet är att kombinera SEO och PPC för att få en så bred sökmotoroptimering som möjligt. Det kan också vara ett bra alternativ att hyra in experter inom båda områdena och se detta som en investering istället för en kostnad.